سازوکارحرکتی (دیفرانسیل)
در سر پیچ ها و جاده های ناهموار (یا وقتی که چرخ ها در گِل یا برف گیر می کند ) چرخ های سمت چپ و سمت راست اتومبیل مسافت های متفاوتی را طی می کند . اگر این چنین نبود یعنی چرخ ها دوران مساوی داشتند یکی از چرخ ها ( چرخی که مسافت کمتری را طی می کند ) در روی جاده سر می خورد تا هماهنگی لازم در چرخ ها ایجاد شود که در این حالت خطرات و خسارت های زیاد به اتومبیل وارد می شد مانند سائیدگی لاستیک ها افزایش می یابد و در سرعت های زیاد خطر انحراف اتومبیل زیاد است . برای رهایی از دست چنین مشکلاتی نیاز به مکانیزم است که بتواند دوران چرخ ها متناسب با مسیری را که طی می کند تنظیم کند این مکانیزم دیفرانسیل خواهد بود .
قسمت های یک دیفرانسیل ساده :دنده پنیون ،دنده کرانویل ، هوزینگ ، دنده های هرز گرد ، دنده های پولوس.
دیفرانسیل بخشی از سیستم انتقال قدرت خودرو است و آخرین قسمتی در این بخش است که روی جریان نیرو و گشتاور تاثیر می گذارد که 3 وظیفه ی مهم هم بر عهده دارد:
تامین کاهش سرعت نهایی و افزایش گشتاور بین محور محرک و میل پولوس ها از طریق کرانویل و پنیون
تامین عمل دیفرانسیل در سر پیچ ها به طوری که یک چرخ بتواند با سرعتی متفاوت با چرخ دیگر بچرخد.
به جز خودروهای با موتور عرضی که بدون گاردان هستند در سایر خودرو ها جهت چرخش نیروی خروجی جعبه دنده را 90 درجه تغییر جهت می دهد.
مدت زمان: 4 دقیقه 39 ثانیه