مردی هر روز دو کوزه ی بزرگ به دو انتهای چوبی می بست چوب را روی شانه اش می گذاشت و برای خانه اش آب می برد. یکی از کوزه ها کهنه تر بود و ترک های کوچکی داشت. هر بار که مرد مسیر خانه اش را می پیمود نصف آب کوزه می ریخت. مرد دو سال تمام همین کار را می کرد. کوزه ی سالم نو و مغرور بود که وظیفه ای را که برای انجام آن خلق شده است به طور کامل انجام می دهد. اما کوزه ی کهنه و ترک خورده شرمنده بود که فقط می تواند نصف وظیفه اش را انجام دهد. هر چند می دانست آن ترک ها حاصل سال ها کار است.
کوزه ی پیر آن قدر شرمنده بود که یک روز وقتی مرد آماده می شد تا از چاه آب بکشد تصمیم گرفت با او حرف بزند:( از تو معذرت می خواهم. تمام مدتی که از من استفاده کرده ای فقط از نصف حجم من سود برده ای فقط نصف تشنگی کسانی را که در خانه ات منتظرند فرو نشانده ای)
مرد خندید و گفت:( وقتی برمی گردیم با دقت به مسیر نگاه کن)
موقع برگشت کوزه متوجه شد که در یک سمت جاده سمت خودش گل ها و گیاهان زیبایی روییده اند.
مرد گفت:( می بینی که طبیعت در سمت تو چه قدر زیباتر است؟ من همیشه می دانستم که تو ترک داری و تصمیم گرفتم از این موضوع استفاده کنم این طرف جاده بذر سبزیجات و صیفی جات و گل پخش کردم و تو هم همیشه و هرروز به آنها آب می دادی. به خانه ام گل برده ام و به بچه هایم کلم و کاهو و پیاز داده ام. اگر تو ترک نداشتی چطور می توانستی اینکار را انجام دهی؟)
این دستگاه مطابق فرمانی که از طریق کامپیوتر به آن داده شده شکل و یا حروفی را روی چوب حک می کند.
مخفف computer numerical control می باشد در ایران این ماشین ها CNC خالی خوانده میشوند ولی نام آنها به فارسی ماشین های (دستگاه های ) کنترل عددی ترجمه می شود.
نسل اول این دستگاه ها NC ها بوده اند یعنی کامپیوتر را نداشته است و دستگاه طبق منطقی خاص دستورات را درک می کرده مثلا با استفاده از کارت های پانچ شده.
به عنوان مثال در دستگاه تراش برای دستور پیشروی بدین صورت عمل می شود که قسمت ساپورت دستگاه را بوسیله دسته چرخان به جلو میبریم در ماشین های NC این کار توسط یک سری دستورات پانچ شده بر روی نوار پانچ صورت می گرفت در دستگاه های CNC امروزین اینکار توسط یک کد صورت می گیرد .
پس یک دستگاه CNC عملا همان دستگاه دستی ساده می باشد که قابلیت فرمان پذیری از طریق کد ها و منطق ریاضیاتی را دارد در این دستگاه حضور کاربر (اپراتور) برای کار با دستگاه محدود به ایستادن این فرد پشت بخش کنترل کننده دستگاه می باشد و نوشتن برنامه های حرکتی آنهم فقط برای یکبار ، دیگر دستگاه این عمل را بصورت خودکار هر چند بار که بخواهیم تکرار می نماید البته بدون حضور کاربر.
بدنه این دستگاه تقریبا شبیه دستگاه های دستی می باشند یک CNC فرز عملا همان بدنه سخت افزاری فرز دستی را دارد همینطور برای CNC تراش و CNC سنگ و...
تنها تفاوت اضافه شدن بخش کنترل گر میباشد (البته این تفاوت بصورت عام می باشد ولی به صورت خاص مطمئنا بخش الکترونیکی هم تغییر کرده است )
اما بخش کنترلگر ،این بخش ،بخش اصلی یک دستگاه CNC می باشد در صنعت این بخش با نام کنترلر CONTROLER خوانده می شود یک دستگاه CNC از هر نوع (تراش،فرز ،سنگ،ابزار تیز کن،تزریق ،پرس ،و...)بیشتربا نوع کنترلرش شناخته شده است مطمئنا آموزشی که به افراد داده میشود در اصل براساس کنترلر این دستگا ه ها می باشد
کنترلر های مختلفی برای دستگاه های CNC موجود میباشد مانند فانوک – هایدن هاین، زیمنس – C39 - 2P22 –C15 – فاگورو میتسوبیشی و...
زیمنس و هایدن هاین از مارک هایی می باشند که در ایران فراوان استفاده می شوند اما تفاوت های اینها به چگونه است
منطق در یافت اطلاعات بصورت کد هائی می باشد که با G شروع می شوند به عنوان مثال کد G01 حرکت خطی است G02 و G03 حرکت دورانی می باشند و G90 نوع مختصات را از نظر مطلق بودن یا نسبی بودن مشخص می نماید .
کدهای عنوان شده کدهای عمومی می باشند و در کدهای خاص با توجه به نوع کنترلر شاید شماره کد فرق نماید به عنوان مثال G20 در زیمنس منظور انتخاب سیستم اندازه گیری متریک می باشد ولی این در هایدن هاین کد G70 این کار را انجام میدهد پس همانطور که گفته شد آموزش کدها باید با توجه به نوع کنترلر صورت گیرد.
ولی واقعا باید در دانشگاه چه چیزی را از این دستگاهها باید اموخت
· اصول اولیه از بدنه دستگاه و فرمت آنها
· اصول اولیه ای از کدها به عنوان مثال کدها چگونه عمل می نمایند ساده ترین مثال باز هم کد G01 می باشد
مثلا در خط فرمان دستگاه تراش تایپ می شود
G01 X20 Z-30 F10 S100 M7
دستگاه ابزار را به این نقطه ،با سرعت 10 با هر واخد از پیش تعیین شده با سرعت اسپیندل هزار و...می برد
· آشنائی اولیه با منطق ها مثلا باید انتخاب شود که سیستم اندازه گیری مطلق باشد یا نسبی و یا حتی قطبی متریک باشد یا نه کدهای جانبی برای مشخص کردن سرعت و غیره
· چگونه زیر گروه کاری انتخاب می شود مثلا برنامه ای نوشته شود که دستگاه باید به نقاط مختلف برود و بعد از انجام عملیات در ان محل یک عمل با یک گروه عمل خاص را تکرار کند مثلا برای این کار یک زیر برنامه نوشته میشود که باید هربار دستگاه در ان موقعیت آنها را انجام دهد
· معرفی M کدها که کارهای جانبی مانند روشن کردن پمپ ماده خنک کننده و ..
· حل چند مثال از قطعات مختلف در تراش و فرزو حتی الامکان در یک دستگاه دیگر نظیر سنگ یا پرس،مثال ها باید به گونه ای باشد که کاربر به سادگی درکی از نحوه انجام کار بدست بیاورد.
با تشکر از دانش آموز خوبم مهتاب سلطانی
مغار: تیغه ای است فولادی با دسته چوبی یا پلاستیک فشرده که در مقابل ضربه، مقاوم است. مغارها به چهار گروه تقسیم می شوند:
1. مغارهای تخت :
که تیغه ای تخت با لبه برش صاف دارد و برای دوربری خطوط و کنده کاری زمینه منبّت استفاده می شوند.
2. مغارهای نیم واز :
که دارای تیغه ای ناودانی شکل با لبه برش هلالی است و برای دوربری قسمتهای منحنی شکل و ساخت و ساز استفاده می شود.
3. مغارهای لگویی :
با تیغه ای ناودانی شکل و لبه برش نیم دایره است و از آن برای دوربری قسمتهای دایره ای شکل و ساخت و ساز نقوش استفاده می شود.
4. مغار شفره :
با تیغه ای ناودانی با لبه برش به شکل هفت است و از آن برای شیار زدن و دوربری اولیه نقوش استفاده می شود.
نصیحت های زنانه:
غرولند کردن و معترض شدن پی در پی به مسائل مختلف از ویژگی های منفی افراد است که در زنان بیشتر از مردان رایج است.
بسیاری از زنان خود را باهوش تر مردان می دانند. آنها مدعی اند بی توجهی همسرانشان به نصایح و توصیه های آنها باعث ارتکاب درصد زیادی از اشتباهاتشان می شود. عمل نکردن به نصایح و پیش بینی همسران و خطاهای مردان باعث غرولند کردن زنان می شود.
یکی دیگر از دلایل غرولند کردن زنان تمایل فراوان آنها به صحبت کردن است و در برخی مواقع غرغر کردن عامل مهمی برای تخلیه احساسات به شمار می رود. توجه مردان به زنان هنگامی که آنها از وضعیت فعلیشان ناراضی هستند و صحبت درباره مشکلات بهترین روش برای پایان دادن به غرغرهای زنان است.
بی توجهی مردانه:
دلیل بی توجهی و گوش ندادن به صحبت ها و خواسته های زنان یکی از مسائلی است که اکثر همسران از آن شکایت دارند. و برخی محققان این مساله را سندرم بی توجهی در مردان نامگذاری کرده اند.
زنان در یک لحظه قادر هستند به طور همزمان به دو یا سه مکالمه گوش دهند در حالی که مردان در تمرکز و گوش دادن به یک مکالمه نیز ممکن است دچار ضعف باشند.
تمرینات ذهنی و کسب مهارت گوش دادن به مردان کمک می کند تا بیشتر به همسران خود توجه کنند.
زنان از طریق روش های غیر کلامی دیگر مانند تهیه یادداشت های کوچک یا از طریق کلام در موقعیت های مناسب مانند رفتن به رستوران و... باید خواسته های خود را منتقل کنند.
منبع روزنامه ایران زندگی
و هر روز کوه بیستون این تلاش ها را از پنجره کلاس می بیند و می ستاید
پس از کلاچ ، جعبه دنده قرار دارد که وظیفه آن کنترل سرعت چرخش و افزایش و کاهش آن با توجه به نیاز میباشد. البته وظیفه معکوس کردن جهت چرخش چرخها در هنگام استفاده از دنده عقب نیز به عهده جعبه دنده میباشد. بدیهی است که متناسب با سرعت چرخش ، قدرت آن هم کنترل میگردد.
جعبه دنده خودکار
در سوالهای جور کردنی موارد زیر رعایت شده؟ |
1. پرسشها و پاسخها متجانس و همگون هستند؟ 2. برای هر سوال راهنماییها و تو ضیحهای روشن و مشخص نوشته شده؟ 3. همه پاسخها درست و منطقی به نظر می رسد؟ 4. از نوشتن پاسخهای بی مورد و دور از پرسشها پرهیز شده؟ 5. طول ستونهای پرسش و پاسخ سوالها کوتاه هستند؟ 6. از نوشته سوالی که در آن تعداد پاسخها برابر با تعداد پرسشها است و هر پرسش فقط یکبار مود استفاده قرار میگیرد پرهیز شده است؟ 7. عبارتهای طولانی در فهرست پرسشها و مطالب مختصر در فهرست پاسخها قرار گرفته است؟ 8. تا آنجا که امکان داشته فهرست پاسخها به یک ترتیب منطقی مرتب شده است مثلا اسامی به ترتیب حروف الفبا اعداد به ترتیب بزرگی و کوچکی و تاریخها به ترتیب زمانی؟ 9. پرسشها با شماره و پاسخها با حروف مشخص شده اند؟ 10. از کاربرد جملات ناتمام در فهرست پرسشها خودداری شده است؟ 11. تمام پرسشها و پاسخهای مربوط به یک سوال در یک روی کاغذ قرار گرفته اند؟ 12. از کاربرد نشانه ها و علایم هدایت کننده که سبب انتخاب پاسخ می شوند خودداری شده؟ |
در سوالهای چند گزینه ای موارد زیر رعایت شده؟ |
1. هر سوال به روشنی موضوع مورد نظر را بیان می کند؟ 2. موضوع اصلی سوال در تنه سوال نوشته شده؟ 3. مطالب تکراری گزینه ها در تنه سوال قرار گرفته؟ 4. هر سوال یک موضوع مهم را اندازه می گیرد؟ 5. گزینه های سوال با هم متجانس هستند؟ 6. در هر سوال تنها یک گزینه درست یا یک گزینه که از همه گزینه ها بهتر است وجود دارد؟ 7. در سوالهایی که برای سنجش فرآیندهای پیچیده ذهنی نوشته شده موقعیتهای جدید مطرح شده؟ 8. گزینه های انحرافی آزمون شدگان بی اطلاع از موضوع را به خود جلب می کند؟ 9. گزینه های هر سوال از نظر دستوری و جمله بندی با تنه سوال مطابقت دارند؟ 10. از کاربرد اشاره های نامربوط خودداری شده است؟ 11. در سوالهای منفی زیر عبارت منفی خط کشیده شده؟ 12. از کاربرد منفی مضاعف در نوشتن سوالها خودداری شده؟ 13. از کاربرد عبارتهایی نظیر( همه آنها) و (همه آنچه در بالا گفته شد)خودداری شده است؟ 14. سوالها مستقل از یکدیگر هستند؟ 15. از طرح سوالهای گمراه کننده اجتناب شده؟ 16. از کاربرد دو گزینه متضاد که یکی از آنها درست است خودداری شده؟ 17. طول گزینه درست در سوالهای مختلف متغییر است؟ 18. محل گزینه درست در میان گزینه های انحرافی به طور تصادفی انتخاب شده؟ 19. سوالها در حد درک و فهم آزمون شوندگان هست؟ 20. گزینه( هیچیک از موارد بالا) حتی المقدور کم مورد استفاده قرار گرفته؟ جای خالی در انتهای تنه سوال قرار گرفته؟ |
درسوالات تشریحی موارد زیر رعایت شده؟ |
۱. آیا سوالها به هدف های آموزشی مربوط می شود؟ ۲. آیا سوالها آزمون شوندگان را به سوی پاسخ مورد نظر هدایت می کند؟یعنی: به زمینه مشخصی محدود شده است؟ از کلمات توصیفی مانند: مقایسه کنید و تعریف کنید به جای بررسی کنید یا بحث کنید استفاده شده ؟ آیا سوالها موقعیت های تازه را به کار برده اند به گونه ای که اصالت فکری آزمون شونده را برگیزانند؟ ۳.آیا سوالها از جهات زیر متناسب با آزمون شوندگان هستند؟ الف: سطح دشواری ب: زمانی که در اختیار آزمون شوندگان قرار می دهید پ: پیچیدگی مطالب ۴. آیا از همه آزمون شوندگان خواسته شده که به همه سوالات پاسخ دهند؟ |