مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

روش تدریس حل مساله

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۸۹، ۰۸:۴۴ ق.ظ

در این الگو، شاگردان با بهره‌گیری از تجارب و دانسته‌های پیشین خود، درباره رویدادهای محیط خود می‌اندیشند تا مشکلی را که با آن مواجه شده‌اند به نحو قابل قبولی حل کنند.

ویژگی‌های الگوی حل مساله

1-    مراحل اجرا در الگوی حل مساله:

الف- طرح مساله یا بازنمایی مشکل: مساله را از راههای مختلف می‌توان در ذهن شاگردان ایجاد کرد. قبل از طرح مساله باید به خصوصیات فراگیران نظیر سن، میزان تحصیلات، رشد ذهنی، ویژگیهای فرهنگی، شرایط اجتماعی و اقتصادی و... توجه کرد.

ب- جمع‌آوری اطلاعات: منابع گردآوری اطلاعات باید از نظر علمی معتبر باشند و اطلاعات جمع‌آوری شده باید با توجه به معیارهای صحیح و علمی طبقه‌بندی شوند.

ج- ساختن فرضیه، منظور از فرضیه‌سازی، پیش‌بینی راه‌حلهای احتمالی و حدسی برای حل مساله است. شاگرد برای ساختن فرضیه ناگزیر است به تفکر بپردازدو برای حل مساله چندین راه را برمی‌گزیند.

د- آزمایش فرضیه: فرضیه حدسی است که بر اساس اطلاعات پیشین و شواهد موجود، در برخورد با دنیای خارج، در ذهن شاگرد شکل می‌گیرد.

ه- نتیجه‌گیری، تعمیم و کاربرد: فرآیند حل مساله باید به نتیجه منتهی شود. بدون نتیجه‌گیری مساله حل نخواهد شد.

2-    چگونگی کنش و واکنش معلم نسبت به شاگردان در الگوی حل مساله:

معلم نقش راهنما را در فرآیند تدریس بازی می‌کند. روش کسب اطلاعات را به شاگردان می‌آموزد. در این الگو علاقه و رغبت و توانایی همواره مورد توجه است و محتوی آموزشی از پیش تعیین شده نیست. در آموزش از انگیزه‌های درونی استفاده می‌شود. شاگردان دائما” با معلم در ارتباطند.

3-    روابط میان گروهی در الگوی حل مساله:

در این الگو، همه شاگردان با معلم در ارتباطند. ارتباط دو جانبه است: گاهی به صورت فردی و گاهی به صورت جمعی. نقش معلم، نقش مشاور و راهنماست. ارتباط اعضای کلاس بر اساس احترام و محبت متقابل است.

4-    منابع و موقعیت در الگوی حل مساله:

عواملی چون معلم، کتاب درسی، کتابخانه، فیلم، موزه و... می‌توانند منبع دریافت اطلاعات باشند. فعالیتهای آموزشی منحصر به کلاس درس نیست.

محاسن و محدودیتهای الگوی حل مساله

در این الگو شاگرد فعال است، احساس مسئولیت بیشتری می‌کند، هنگام موفقیت یا شکست، خود را مسئول می‌داند نه معلم را، رشد شاگرد هدف اصلی است . روح پژوهش و انتقادگری را پرورش می‌دهد و شاگرد فردی خلاق و نوآور خواهد بود.

در مورد محدودیتها می‌توان به: این الگو به معلمان قوی و با تجربه و پژوهشگر نیاز دارد. امکانات فراوانی را می‌طلبد. تعداد شاگردان در هر کلاس محدود است و بطور کلی تعداد شاگردان، در هر کلاس نباید از 20 نفر تجاوز کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۴/۱۱
طاهره یگانه

نظرات  (۳)

وب قشنگی امیدوارم موفق باشی همیشه

اگه دوست داری امار وبت بره بالا من راهی رو بهت پیشنهاد می کنم که امار
بازدیدت وحشتناک میکشه بالا
راهی هست که الان بیشتر خارجی ها از این سیستم استفاده میکنن باید
امتحان کنی تا متوجه تاثیراتش بشی
تازه تو رنک گوگل (تو صفحات گوگل میارت بالا) واقعا تاثیر داره

این سیستم تازه شورع بکار کرده و تو ایران هنوز جا نیافتاده پس تو جزو اولین
کسایی باش که از این سیستم استفاده می کنن (تا خز نشده بجنب!)

برای اینکه متوجه کار سیستمش بشی روی لینک زیر کلیک کن :

http://www.click4my.ir/faq.php

اول بخون بعدش که متوجه کارش شدی عضوش شو
۱۱ تیر ۸۹ ، ۰۹:۰۷ میناب تکنیک
مطلب خوبی بود.

دست شما درد نکنه.
سلام
چقدر مفید و ارزنده
ممنونم ازتون خانم یگانه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی