روش تدریس الگوی پیش سازمان دهنده
پیش سازماندهنده«یک مطلب یا مفهوم کلی است که در مقدمه تدریس میآید. تا مبحثی را که به شاگردان ارائه داده میشود با مباحث پیشین همان درس مربوط سازد و پایهای برای ارتباط مفاهیم جدید یا پیشین شود. در این الگو، معمولا مطالب از کلی به جزئی مورد بررسی قرار میگیرد.»
ساخت شناختی چیست؟
مجموعه اطلاعات و مفاهیمی که در زمینه یک رشته درس در ذهن فرد به وجود میآید، ساخت شناختی او را از آن مجموعه دانش تشکیل میدهد. مثلا مفاهیم درس فیزیک که از قبل در ذهن دانشآموز به وجود آمده است، بر روی هم ساخت شناختی او را در علم فیزیک تشکیل میدهد.
یادگیری معنادار چیست؟
به آن نوع یادگیری گفته میشود که مفاهیم جدید، ریشه در مفاهیم گذشته فرد داشته باشد و بر اساس آن بنا شود.
ویژگیهای الگوی پیش سازمان دهنده:
1- مراحل اجرای اگوی پیش سازماندهنده:
در ابتدا پیش سازماندهنده ارائه میشود که باید از مطالب درس جدید کلیتر باشد سپس معلم به ارائه مطالب و مفاهیم درس جدید میپردازد و در آخر کار برای تفهیم بیشتر مطالب جدید باید مثالها و نمونههایی ارائه دهد.
2- چگونگی کنش و واکنش معلم نسبت به شاگردان در الگوی پیش سازماندهنده:
در این الگو معلم نقش انتقال و ارائه کننده مفاهیم درس را دارد و شاگردان، دریافت کننده و پذیرنده مطلب درسی هستند. برای اثر بخشیدن به این الگو، مهمترین نکته این است که معلم باید برای ارائه مطالب درسی، مناسبترین پیش سازماندهنده را انتخاب کند. جهت ارتباط، همیشه از طرف شاگرد یا شاگردان است.
3- ماهیت روابط میان گروهی
در این الگو، معلم با فرد فرد دانشآموزان یا با کل آنها ارتباط پیدا میکند ولی این ارتباط یک طرفه است یعنی شاگردان معمولا با او و با یکدیگر ارتباط ندارند و در واقع معلم بر کلاس مسلط است. برای افزایش روابط میان گروهی در این الگو معلم میتواند با طرح پرسشهای راهنمایی کننده، فراگیران را به شرکت در بحثهای کلاس علاقهمند کند.
4- شرایط و منابع لازم در الگوی پیش سازماندهنده:
در این الگو، معلم و کتاب و کلاس درس فقط منابع و شرایط آموزشی هستند. در این الگو معلم باید بتواند مطالب کلی را از جزئی تمیز دهد. باید سخنران خوبی باشد، به فراگیران فرصت دهد تا در فرآیند آموزشی شرکت جویند. معلم در هر موقعیت آموزشی، یکی از منابع متعدد اطلاعات است و سایر منابع از جمله ابزارهای آموزشی، به شاگردان امکان میدهند تا به مطالب درسی از زاویههای مختلف نگاه کنند.
محاسن و حدودیتهای الگوی پیش سازماندهنده:
الگوی پیش سازماندهنده ، الگوی مناسبی برای دروس نظری است و مناسب برای نظامهای آموزشی فقیر میباشد. در این الگو از یک زمان آموزشی محدود میتوان حداکثر استفاده را کرد. از اتلاف وقت جلوگیری میشود. مفاهیم، بطور منظم در ساخت شناختی شاگردان جای میگیرد.
از محدودیتهای آن میتوان به: در این الگو تمام تصمیمات توسط معلم گرفته میشود به نیازها و علایق و تواناییهای شاگردان کمتر توجه میشود، محتوا با زندگی واقعی دانشآموزان چندان ارتباطی ندارد. به مسائل روانی، عاطفی و اجتماعی شاگردان کمتر توجه میشود.
صبح بخیر.
به سلامتی امتحانا تمام شد؟
موفق باشی.یادگیری معنا دار تو تدریس خیلی مهمه و همین که بشه موارد یادگیری رو به تجارب زندگی تعمیم داد.
یادمه تو زبان اختصاصی همیشه معنی کلمه "پایونر"یادم میرفت یه بار با یکی از بچه ها پشت پرده یه ماشین اسقاطی دیدیم که نوشته بود"پایونر"باورت بشه تا وقتی بمیرمم یادم نمیره که بالاخره "پایونر"میشه پیشقدم.پیشرو.دستت درد نکنه عالی بود.خیلی عکس ج.و.ج.ه تیغیه بامزه بود.