شماتیک مدار:
توضیحات مدار:
قطعات مورد نیاز:
R1, R6, R7 = 2.2 k
R2 = 12 k,R3 = 10 k
R4 = 150,R5,R8 = 47 k
R9 = 1 k, R10 = 330
R11 = 1.8 k ,C3 = 2.2 uF
C1 = 0.04 uF, C2 = 0.022 uF
Tr4 , Tr1 = A933, Tr2 , Tr3 = C945
Tr5 = BC140, سلول فتورزیستانس Cds
در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای می سازیم
که در آن همواره اول صبح
به زبانی ساده
مهر تدریس کنند
و بگویند خدا
خالق زیبایی
و سراینده ی عشق
آفریننده ماست
مهربانیست که ما را به نکویی
دانایی
زیبایی
و به خود می خواند
جنتی دارد نزدیک ، زیبا و بزرگ
دوزخی دارد – به گمانم -
کوچک و بعید
در پی سودایی ست
که ببخشد ما را
و بفهماندمان
ترس ما بیرون از دایره رحمت اوست
در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای می سازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی
قلمی نگذارند
و نخوانند کسی را حیوان
و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
به جز از ایمانش
هیچ کس چیزی را حفظ نباید بکند
مغز ها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس هایی بدهند
که به جای مغز ، دل ها را تسخیر کند
از کتاب تاریخ
جنگ را بردارند
در کلاس انشا
هر کسی حرف دلش را بزند
غیر ممکن را از خاطره ها محو کنند
تا ، کسی بعد از این
باز همواره نگوید:"هرگز"
و به آسانی هم رنگ جماعت نشود
زنگ نقاشی تکرار شود
رنگ را در پاییز تعلیم دهند
قطره را در باران
موج را در ساحل
زندگی را در رفتن و برگشتن از قله کوه
و عبادت را در خلقت خلق
کار را در کندو
و طبیعت را در جنگل و دشت
مشق شب این باشد
که شبی چندین بار
همه تکرار کنیم :
عدل
آزادی
قانون
شادی
امتحانی بشود
که بسنجد ما را
تا بفهمند چقدر
عاشق و آگه و آدم شده ایم
در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای می سازیم
که در آن آخر وقت
به زبانی ساده
شعر تدریس کنند
و بگویند که تا فردا صبح
خالق عشق نگهدار شما
سروده ای زیبا و دلنشین از زنده یاد مجتبی کاشانی
با شروع سال تحصیلی فراهم آوردن مقدماتی برای تدریس بهتر و موثرتر لازم می شود. یکی از این مقدمات تصمیم گیری برای گروهبندی دانش اموزان است. درس حرفه وفن بنابر ماهیت خاصی که دارد و همچنین تعداد زیاد کارهای عملی و فعالیت ها به صورت تیمی یا گروهی نتیجه بهتری می دهد. قواعدی که لازم است برای گروهبندی رعایت شود به نظر بنده شامل موارد ذیل می شود در صورتیکه همکاران بزرگوار هم در این خصوص نظری داشتند در قسمت نظرات درج فرمایند.
۱. تعداد اعضای تیم بیشتر از ۶ نفر نباشد.
۲. در یک گروه همه اعضاء از نظر درسی و هوشی در یک سطح نباشند.
۳. سرگروه الزاما از دانش آموزان معدل بالا نباشد بلکه از دانش آموزانی باشد که توانایی رهبری دارد.(سرگروه ها به صورت دوره ای انتخاب شوند بهتر است)
۴. حتما نامی برای گروه انتخاب شود.
۵. از دانش آموزان بخواهیم که تفکر فردی خود را به صورت گزارشی به گروه ارائه دهند.
۶. برای هر دانش آموز چک لیستی داشته باشیم.
۷. حاصل تفکر هر دانش آموز به صورت فردی بررسی شود حاصل کار هر گروه به طور جمعی.
۸. هر دانش آموز را فقط با خودش مقایسه کنیم نه با سایر اعضاء. به عنوان مثال یک دانش آموز ضعیف زمانی که یک گزارش قوی نسبت به دفعه قبل خود ارائه می دهد پیشرفت داشته و جای تشویق دارد.
۹. هر جلسه چک لیست ها را بررسی کنیم و تغییرات هر دانش آموز را ولو به میزان ناچیز در نظر داشته باشیم.
۱۰. سعی کنیم در صورت امکان اجازه انتخاب گروه را با رعایت بند ۱ و ۲ به خود دانش آموز واگذار کنیم.
منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.
گیاهان زینتی و بخصوص گیاهان آپارتمانی بعلت اختلاف زیاد بین محیط طبیعی رشد آنها و محیط جدید نگهداری آنها به مراقبت های ویژه و زیادی نیاز دارند که تغذیه گیاهی از جمله مهمترین این مراقبت ها می باشد . بطور کلی گیاهان زینتی به سه دسته کلی ، گیاهان یکساله ، گیاهان دائمی و گیاهان گلخانه ای تقسیم می شوند .
گیاهان زینتی یکساله به عنوان گلهای فضای سبز استفاده شده ، مقاوم به سرما نبوده و دوره زندگی نسبتا" کوتاهی دارند مانند گل اطلسی .
گیاهان زینتی دائمی ، گیاهانی هستند که بیش از یک سال ، قابلیت رشد و نمو در فضای آزاد دارند مانند تاج الملوک ، داوودی و زنبق .
گیاهان همواره خود را به سوی شدیدترین نورها خم میکنند و با حرکت دورانی گلدان، گیاه نور خورشید را به یک نسبت و میزان جذب کرده و قامت راست خود را حفظ خواهد کرد.
گیاهان زینتی گلخانه ای ، گیاهانی هستند که فقط در فضای محدود گلخانه ها و آپارتمانها قابل نگهداری بوده و شامل گلهای بریدنی ، ارکیده ها ، سرخسها ، کاکتوسها و گیاهان آپارتمانی می شوند .
امروزه گیاهان زینتی آپارتمانی از گوناگونی زیادی برخوردار بوده و از درخت و درختچه تا گیاهان علفی کوتاه قامت را شامل می شوند . این گیاهان با آنکه عموما" سایه پسند بوده و با محیط های کم نور سازگار شده اند ، اغلب به نور غیرمستقیم نیز نیاز دارند . ازجمله گیاهان آپارتمانی می توان به پوتوس ، سیکلمن ، فیکوس ،دیفن باخیا ، سینرر، برگ انجیری و حسن یوسف اشاره نمود . بستر کاشت این گیاهان بایستی مخلوطی از خاک غنی ازمواد آلی ، خاک برگ پوسیده و کود پوسیده دامی باشد . بدلیل فعالیت ریشه این گیاهان در محیط محدود گلدان و بستر کشت و برداشت عناصر غذایی توسط گیاه از این محیط محدود و همچنین شستشوی عناصر غذایی بعلت آبیاریهای پی در پی ، گیاه دچار کمبود مواد غذایی گشته و بایستی حتما" توسط روشهای مختلف کوددهی به رفع این کمبود اقدام نمود .
راه های عملی جهت نگهداری بهتر
اگر گیاهان پژمرده خانگیتان را میخواهید سریعا شاداب کنید. یک قاشق غذاخوری روغن کرچک، روی خاک گلدان بریزید و پشت سر آن، آب فراوان بدهید گیاه خانگی شما شاداب میشود.
برای آنکه شته به گیاهان خانگی شما حمله نکند یک تکه سیر در زیر خاکی که گیاه در آن روییده است چال کنید این آفت مزاحم، عینا مانند دراکولا فراری میشود و جرات نزدیک شدن به گیاه را پیدا نمیکند!
یک قاشق غذاخوری روغن کرچک، روی خاک گلدان بریزید و پشت سر آن، آب فراوان بدهید گیاه خانگی شما شاداب میشود.
گیاهان آپارتمانی به واسطه گرایش به نور، غالبا به یک سو متمایل گشته و شکل و قیافه اصلی خود را از دست میدهند. برای جلوگیری از این امر باید مرتبا گلدان را به اندازه یک چهارم یک دور کامل بگردانید چرا که گیاهان همواره خود را به سوی شدیدترین نورها خم میکنند و با حرکت دورانی گلدان، گیاه نور خورشید را به یک نسبت و میزان جذب کرده و قامت راست خود را حفظ خواهد کرد.
خانه من زیباست
حفیق صوفی می گوید:
خردمندانه بپذیرید که راه سرشار از اضداد است. راه بارها خود را انکار می کند تا مسافر را وادار به کشف فراسوی هر پیچ کند.
اگر دو همسفر از یک روش استفاده کنند نشان می دهد که یکی از آن ها در راه نادرست است. زیرا قاعده ای برای دست یافتن به حقیقت راه وجود ندارد و هر کس باید خطرات گام های خود را بپذیرد.
تنها جاهلان به تقلید رفتار دیگران می پردازند. هوشمندان وقت خود را چنین تلف نمی کنند و از توانایی های شخصی خود استفاده می کنند. می دانند که دو برگ یکسان در جنگلی با صد هزار درخت وجود ندارد. دو مسافر یکسان در یک راه وجود ندارد.
بر خلاف تصور برخی از خانم ها، برای تغییر دکوراسیون منزل نیاز به هزینه های سنگین و گزاف نیست. راه های زیادی وجود دارد که با انجام آنها می توانیم خانه ای زیبا و دلنشین بسازیم. فقط کافی است ذوق و سلیقه مان را به کار ببریم و از وسائل به نظر بیهوده و دور ریختنی حداکثر استفاده را ببریم. در مطلب زیر که برگرفته از سایت تبیان است به معرفی ریزه کاری هایی می پردازیم که می تواند شما را در چیدمان منزل به بهترین وجه یاری نماید.
- برای زیبا و صمیمی جلوه نمودن اتاق نشیمن، مبلمان را در فاصله های نزدیک به هم قرار دهید.
- از پارچه های رنگی ندوخته و بلند به جای پرده اتاق یا رومبلی استفاده نمایید.
- برای روشنایی اتاق به جای نصب لوسترهای بزرگ از تعدادی لامپ هالوژن و شمع استفاده کنید. تعدادی شمع در اشکال مختلف جمع آوری کنید و در کنار پنجره و روی میز و یا آشپزخانه قرار دهید.
- از پارچه های ساده و بی استفاده با کمک روبان و پارچه های رنگی می توانید زیباترین پرده آشپزخانه یا رومیزی را تهیه کنید.
- اگر قصد تعویض مبلمان اتاق نشیمن را دارید از خرید مبلمان بزرگ و تیره خودداری کنید. مطمئنا گذاشتن یک مبل راحتی یا کاناپه با طرحی متفاوت در گوشه اتاق زیبا و شکیل تر از قراردادن چندین دست صندلی و مبل است.
- اشیای قدیمی را دور نریزید. با انداختن یک رومیزی رنگی روی چهارپایه های چوبی قدیمی می توانید بهترین میز عسلی (میز کنار مبل) را داشته باشید.
- عکس هایتان را در آلبوم تلمبار نکنید. برخی از آنها را قاب کنید و روی میز یا بوفه قرار دهید اینگونه هم خاطرات دلنشین یادآوری می شود و هم اتاق جلوه ای زیبا پیدا می کند.
- اگر جای اضافه برای گذاشتن کتابخانه دیواری ندارید یک گوشه اتاق را از کف تا سقف قفسه بزنید که هم جایی باشد برای کتاب، CD ، آباژور، گلدان و حتی اثاثیه غیرضروری.
- الزاما تمامی مجسمه و اسباب زینتی را نباید از مغازه های لوکس فروشی تهیه کرد. گاهی مجسمه های کاغذی و کاردستی های کودکان زیباتر از مجسمه های خراطی شده آفریقایی است
روزنامه ابتکار
منبع عکسها: سبک زندگی
این روش بر مشاهده و دیدن استوار است. افراد مهارتهای خاصی را از طریق دیدن فرا میگیرند. بعنوان مثال معلم در کلاس درس تصمیم دارد کار کردن با یک وسیله را به دانشآموزان یاد دهد که از طریق این روش میتواند عمل کند. مهمترین حسن این روش، به کارگیری اشیای حقیقی و واقعی در آموزش است و بیشتر برای درسهایی که جنبهی عملی دارند کاربرد دارد.
1. مرحله آمادگی:
معلم باید هدف از تدریس را دقیقا̋ مشخص کند و امکانات لازم را از قبل فراهم نماید و از سالم بودن آن ابزار اطمینان حاصل کند.
2. مرحله توضیح:
معلم قبل از انجام تدریس، باید اهداف تعیین شده را برای شاگردان به وضوح بیان کند، نحوه و علت انجام دادن عمل را توضیح دهد و سوالاتی را که انتظار دارد شاگردان در پایان تدریس، پاسخ دهند را مطرح کند که باعث جلب توجه شاگردان شود.
3. مرحله نمایشی:
معلم باید روش صحیح کار و مراحل آن را به نمایش بگذارد و بعنوان مثال فرآیند کار یک موتور چهار زمانه را به دانشآموزان توضیح دهد.
4. مرحله آزمایش و سنجش:
بعد از اجرای مراحل بالا، معلم باید از دانشآموزان بازخورد دریافت کند تا متوجه شود که دانشآموزان موضوع را فهمیدهاند یا نه( مهارت لازم را کسب کردهاند یا نه؟) و در صورت بروز مشکل، معلم نقایص را برطرف نماید که با پرسشهای کتبی یا شفاهی میتواند به این موضوع دست یابد.
محاسن و محدودیتهای روش نمایشی
از محاسن این روش میتوان از به کار گیری اشیای حقیقی و واقعی نام برد. این روش، در مدارس فنی که اغلب با ماشینآلات سرو کار دارند، و وسایل کار بسیار محدود است، روش مناسبی است. اما با توجه به اینکه شاگردان نمیتوانند از را تجارب مستقیم و از راه عمل و تمرین و تکرار، مهارت لازم را کسب کنند، یادگیری از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نخواهد بود.
پ.ن: اکثر واحدهای فنی کتاب را می توان به راحتی با این شیوه تدریس نمود.