در انتخاب روش تدریس اصولی وجود دارند که می توانند راهنمای معلمان باشند. در این جا پاره ای از آنها ذکر می شوند:
1. اصل رشد و هماهنگی: بدین معنی که در انتخاب روش بایستی سن، استعداد، توانایی و درک و فهم دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد.
2. اصل رغبت: بدین مفهوم که انتخاب روش تدریس باید با توجه به علاقه و رغبت دانش آموزان انتخاب گردد.
3. اصل فعالیت: یعنی روش تدریس باید دانش آموزان را به تفکر، همکاری، کوشش و فعالیت ترغیب سازد.
4. اصل راهنمایی: بدین معنی که در جریان تدریس بایستی دانش آموزان را ار امور دانسته و ندانسته و ناآشنا هدایت کرد.
5. اصل موفقیت: بدین قرار که روش تدریس بایستی چنان انتخاب گردد که دانش آموزان احساس موفقیت کنند.
6. اصل استفاده از حواس مختلف: بدین معنی که از حواس دانش آموزان در جریان تدریس استفاده به عمل آید تا امر یادگیری بسیار موثرتر، مفیدتر و بادوامتر باشد.
7. اصل داشتن معلومات لازم و کافی: بدین معنی که معلم فاقد اطلاعات و بی بهره از هستی، به قول معروف قادر نخواهد بود که هستی آفرین باشد.
8. اصل تفاوتهای فردی: بدین مفهوم که تفاوتهای فردی دانش آموزان از لحاظ استعداد، فهم مطلب، سرعت یادگیری در تدوین هر مطلب یا موضوع توجه نمود.