مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

۱ مطلب در فروردين ۱۳۸۸ ثبت شده است

هر برنامه درسی دارای اهداف مشخص واز پیش تعیین شده ای است و برای سنجش میزان تحققق اهداف آن ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پیش بینی شده است. به همین دلیل، ارزشیابی ازآموخته های دانش آموزان از اهمیت به سزایی برخوردار است. شیوه ارزشیابی از دروس مختلف به دلیل تفاوتی که در اهداف، ماهیت دروس و روش تدریس آنها وجود دارد، به تناسب درس ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل لازم است که شیوه ارزشیابی مناسب و مستقلی برای آنها تدوین شود که درس آموزش حرفه وفن از آن جمله است.

اگر از یک دبیر حرفه وفن در خصوص محتوا وهدف های این درس وتفاوت آن با سایر درس ها در روش تدریس وارزشیابی سوال شود به خوبی راجع به آن توضیح می دهد و مثال های جالب و زیبایی از کارهایی که انجام داده و یا تجربیاتی که اندوخته است، ارائه می دهد. اما نکته قابل تامل نقص ها و کاستی های است که در مثال ها و نمونه فعالیت ها دیده می شود که عمدتاً نمی توان از آنها چشم پوشید.

از جمله،  سنجش که ظاهراً عملکردی است، ولی با شیوه تدریس هم خوانی ندارد. از طریق دیگر ارزشیابی مبهم است و به جای تاکید برهدف اصلی، بیش تر بر هدف های جنبی پرداخته می شود. مطالعه و بررسی اینگونه موارد ونمونه های عینی، اشکالات و ابهامات اشاره شده را کاهش میدهد وبه معلمان حرفه وفن کمک می کند در استفاده از شیوه های ارزشیابی، دقیق تر عمل کنند.

 

 رویکرد ارزشیابی هدف ها:

۱۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۸۸ ، ۰۵:۴۴
طاهره یگانه