مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۸۹ ثبت شده است

کار با چوب

کار با چوب

کیف

عروسک

بستنی

بستنی

 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۸۹ ، ۱۰:۱۵
طاهره یگانه

          کرم ابریشم از زمانهای قدیم در مشرق زمین ، در مغرب و شرق آسیا در روی درختان توت بطور وحشی زندگی می کرد و از برگ درختان توت تغذیه می نمود . آنچه مسلم است این حشره اولین بار در چین اهلی شده است . سپس از چین به کره و ژاپن برده شد و به دنبال آن به هند و شوروی سابق راه یافت . اصولاً نوغانداری یک فعالیت روستائی می باشد که با حمایت دولت توسعه یافته است . فرش های ابریشمی ترکیه بسیار گرانبها بوده و منبع ارزی مناسبی برای این کشور می باشد .

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۸۹ ، ۱۱:۴۰
طاهره یگانه

آیا رژیم غذایی تاثیری بر بروز عفونت های ادراری دارد؟

مطالعات قبلی نشان داده بود که بعضی از خانم ها به طور مکرر به عفونت های ادراری مبتلا می شوند در حالی که عده ای دیگر با وجود این که در رعایت بهداشت فردی نسبت به گروه اول وسواس بیشتری به خرج نمی دهند اما به این عفونت ها دچار نمی شوند. محققان حدس می زدند که عواملی مثل استعداد ژنتیک سن فعالیت جنسی و حتی رژیم غذایی در این مساله دخیل باشد.

مطالعه جدید نقش رژیم غذایی را در این موضوع بررسی کرده است. این مطالعه ۱۳۹ زن که به عفونت های مکرر ادراری مبتلا می شوند با ۱۸۵ زن سالم که اول سال گذشته به عفونت ادراری مبتلا نشده بودند مقایسه شدند.

محققان دریافتند که مصرف میوه های تازه مثل توت و فرآورده های تخمیر شده لبنیات مثل ماست و پنیر در میان زنانی که به عفونت های ادراری مبتلا نمی شوند بسیار بیشتر از گروه اول است. مثلا زنانی که حداقل ۳ بار در هفته از ماست یا پنیر استفاده می کردند ۷۹ درصد نسبت به سایر افرادی که از این مواد استفاده نمی کردند با خطر ابتلا به عفونت ادراری کمتری مواجه بودند. حرف آخر اینکه برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های ادراری مصرف توت تازه و فرآورده های لبنی را فراموش نکنید.

منبع:نشریه تغذیه بالینی

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۸۹ ، ۱۸:۲۶
طاهره یگانه

امر تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا، رایج ترین و غالبا سودمند ترین نوع پرورش آبزیان در سطح جهان هست و هر ساله مقالات فراوانی راجع به جنبه های مختلف تکثیر و پرورش قزل آلا در دنیا منتشر میشه. بعلاوه، این ماهی از ارزشمند ترین و لذیذ ترین ماهیان دنیا هست که بی شک میتوان قزل آلا رو یک حریف بی رقیب در زمینه ضاعقه جهانی برشمرد.

استخرهای پرورش آزادماهیان ( Salmonidae ) بطور کلی دو نوع هست :

 1) ـ حوضچه های گرد         2) ـ کانال های دراز

1) ـ حوضچه های گرد : آب در این حوضچه ها جریان ملایم جریان داره و بنابر این ماهی نیروی کمتری رو صرف مقابله با جریان آب میکنه که در نتیجه این، ضریب تبدیل غذایی بالاتر میره (غذای بیشتری به گوشت تبدیل میشه). علاوه بر این، حوضچه های گرد نسبت به کانال های پرورشی ، به آب کمتری نیاز دارن و چون مجرای خروجی آب در وسط حوضچه گرد قرار داره ، یک جریان دایره مانند در حوضچه بوجود میاد که خاصیت خودپالایی داره.

اما عیب این حوضچه ها در این هست که گندزدایی یا ضدعفونی کردن آب در اونها مشکل هست و علاوه بر این، نمیتونیم از خیلی از دستگاه های مکانیکی (مورد استفاده برای تغذیه و بارگیری ماهیان)، در حوضچه های گرد استفاده کنیم. این حوضچه ها با قطر 420 سانتیمتر و عمق 75 سانتیمتر میتونن به خوبی 180 کیلوگرم ماهی قزل آلا رو در دمای ۵/۱۵ درجه نگهداری کنن به شرطی که میزان جریان آب، 190 لیتر در دقیقه باشه.

2) ـ کانال های دراز :   این کانال ها به دو شکل طراحی میشن:

 (1) کانال های کف سیمانی     (2) کانال های کف خاکی

(۱) کانال های کف خاکی با طول 30 متر و عمق ۲/۱ متر با دیواره های شیب دار که باعث میشن عرض کانال از سطح به طرف عمق کم بشه، بطوری که پهنای کانال در سطح 9 متر و در کف 3 متر هست. این کانال ها رو به تعداد 4 تا 8 تایی توی یک ردیف قرار میدن. آب از انتهای یک کانال خارج میشه و وارد کانال بعدی میشه تا اینکه بالاخره از سیستم خارج میشه و یا اینکه تصفیه و هوادهی میشه و دوباره به سیستم بر میگرده.

این کانال ها به خاطر داشتن کف خاکی ، مثل نهرهای طبیعی بطور قابل توجهی قابلیت خودپالایی دارن و لازم نیست بطور مداوم اونها رو تمیز کنیم، چرا که انواع میکروارگانیسم ها مثل باکتری ها، قارچ ها، آلگ ها و انواع لارو حشرات در کف کانال زیست میکنن که تاثیر بسزایی در تبدیل مواد آلی سمی به مواد معدنی غیر سمی دارن. اما نقطه ضعف کانال های خاکی این هست که در کف کانال یا روی دیواره های کانال شاهد رویش گیاهان هستیم . همچنین تعمیر و مرمت این کانال ها هم بسیار خسته کننده و پر زحمت هست. در حال حاضر این کانال ها کلا بصورت سیمانی ساخته میشن که کانال کف سیمانی نام گرفته اند.

(۲) طول کانال کف سیمانی 30 متر، عرض اون 3 متر (چه در سطح و چه در کف) و عمق کانال 105 سانتیمتر هست که معمولا در ردیف های 6 تایی پشت سر هم قرار میگیرن. چون این کانال ها دیواره بدون شیب دارن، میتونیم از دستگاه های مکانیکی (برای غذادهی، بارگیری، رقم بندی و...) استفاده کنیم که این مسئله، یک مزیت ویژه محسوب میشه. در بیشتر نقاط دنیا برای پرورش قزل آلا از این نوع کانال ها استفاده میشه.

کانال های دراز به دلیل عمق کمی که دارن، به راحتی ضدعفونی میشن و مدیریت اونها نسبت به حوضچه های گرد آسون تر هست. اگه ما از 6 یا احیانا 10 کانال پشت سر هم استفاده کنیم، استفاده از هواده در میانه راه، یه امر ضروری هست. در ضمن، در انتهای هر کانال و روی دیواره اون، یک سری شیارهایی تعبیه شده که از این شیارها برای نصب انواع توری ها و صفحه ها برای کاربردهای متفاوت نصب میشه که انشاءالله بعدا راجع بهشون توضیح میدم.

منبع : عمادی، حسین؛ ۱۳۸۳؛ تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا و آزاد؛ نشر آبزیان

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۸۹ ، ۱۵:۱۶
طاهره یگانه

دانشمندان اعلام کردند: مصرف مواد غذایی مانند کرفس و جعفری که سرشار از فلاونوئید اپی ژنین طبیعی هستند، از ابتلا به سرطان خون پیشگری می کند. دکتر مایکل پپلن باش از دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: آزمایش های انجام شده نشان می دهد که اپی ژنین- که یک ماده فراوان در میوه و سبزی هاست- می تواند از تشکیل دو نوع سلول در سرطان خون جلوگیری کند و فرصت بقا را از آنها بگیرد.

وی افزود: این یافته ها نشان می دهد که اپی ژنین در پیشگیری از ابتلا به سرطان خون موثر است. وی در عین حال هشدار داد: این مطالعه نشان داده استکه این ماده از خواص مقاومت در برابر شیمی درمانی برخوردار است که می تواند در درمان های استاندارد برای افراد مبتلا به سرطان خون اختلال ایجاد کند.

این محقق نوشته است: اپی ژنین می تواند یک عامل بازدارنده مفید در بروز سرطان خون باشد، اما نباید همزمان با شیمی درمانی مصرف شود زیرا این ماده می تواند در اثرات مثبت درمان اختلال ایجاد کند.

فلاونوئیدها ترکیباتی با خواص انتی اکسیدان هستند که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های اکسیژن محافظت می کنند.

مطالعه هایی که پیش از این انجام شده بود نشان می دهد اپی ژنین که در کرفس، جعفری، سس گوجه فرنگی و سایر غذاهای گیاهی یافت می شود در پیشگیری از ابتلا به سرطان تخمدان موثر است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۸۹ ، ۱۰:۴۲
طاهره یگانه

این گیاه بومی آمریکای جنوبی، احتمالاً رایج ترین و شناخته شده ترین گیاه آپارتمانی است. نام های دیگر آن WEATHEART VINE و PARLORIVY است. برگ های آن به طول 8– 12سانتیمتر، قلبی شکل و به رنگ سبز براق تیره است. ریشه هوائی و بالا رونده دارد و در هر شرایطی رشد می کند چون با تغییرات درجه حرارت و نور حساسیت زیاد نشان نمی دهد. به همین دلیل برای نگهداری در آپارتمان مناسب است و نگهداری آن برای مبتدیان باغبانی نیز آسان است.

برای ایجاد محیط مناسب باید قیـّمی را که ارتفاع آن از گیاه بلندتر باشد، در پای بوته فرو کرد و دور آن را با خزه پوشاند و بوته را به قیم بست تا به تدریج ریشه نابجا به داخل خزه فرو کند و خود را بالا بکشد؛ همچنین می توان اجازه داد گیاه به خودی خود رشد کند و از گلدان به پایین سرازیر شود.

نگهداری

درجه حرارت – به طور کلی در حرارت کمتر از 10 – 15درجه در زمستان از بین می روند.

نور– تمام انواع فیلودندرون ها باید از تابش مستقیم آفتاب محفوظ بمانند، محل نیم سایه مناسب است (جای این گلدان در لبه پنجره یا لبه میز مناسب است).

آبیاری – در تمام دوره ی رشد، آبیاری مرتب لازم است و آب مازاد زیر گلدان را باید خالی نمود. در زمستان هفته ای یک یا دو بار آبیاری کافیست. بهتر است اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

رطوبت هوا – سطح برگ ها را بایستی به طور مرتب حتی دو مرتبه در روز در تابستان اسپری نمود و در زمستان چنانچه در اطاق گرم نگهداری شود، یک مرتبه در روز اسپری می نمایند.

برگ های فیلودندرون باید هر روز با غبار پاش مرطوب شود و با آب ولرم به وسیله ی اسفنج آن را تمیز نمود.

مقدار کود آن باید متناسب باشد. در غیر این صورت رشد آن نامطلوب و برگ ها خشن و درشت و زننده خواهد شد.

تغییر گلدان – هر دو تا سه سال یک مرتبه تغییر گلدان می دهند.

تکثیر – قلمه های آن در آب ریشه می دهد و آنهایی که ریشه ی هوایی می دهد، آن را همراه با جوانه ی اصلی در گلدان می کارند همچنین از طریق کاشت بذر، آن را در اردیبهشت ماه تکثیر می کنند.

آفات – کنه قرمز آفت مهم آنست. با محلول دو در هزار مالاتیون هر 15 روز یک مرتبه در بهار و تابستان سمپاشی می کنند. اسپری با آب ساده نیز بسیار مؤثر است.

منبع:http://agriculture.parsiblog.com/-663033.htm

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۸۹ ، ۰۳:۴۶
طاهره یگانه

آلرژی یا حساسیت چیست؟

آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند. برای مثال گرده گیاهان، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده است. حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریبا از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند.

چرا آلرژی یا حساسیت اتفاق می‌افتد؟

هنگامی که یک سیستم ایمنی افراطی در معرض یک ماده حساسیت‌زا قرار می‌گیرد، چند اتفاق می‌افتد:

1. بدن برای مبارزه با ماده مذکور، شروع به تولید نوع خاصی پادتن یا آنتی بادی (Antibody) می‌پردازد که IgE نام دارد.

2. آنتی بادیها به نوعی سلول خونی که مست سل mast cell نام دارد متصل می‌شوند. این سلولها در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش، که محل اصلی ورود عوامل آلرژی‌زا است، فراوانند.

3. مست سلها با انفجار خود مواد شیمیایی مختلفی از جمله هیستامین histamine آزاد می‌کنند که عامل اصلی بروز بسیاری از علایم آلرژی است که از جمله این علایم می‌توان به خارش گلو و آب ریزش بینی اشاده نمود.

4. اگر ماده حساسیت‌زا در هوا باشد، عکس العمل آلرژِیک در چشمها، بینی و ریه رخ می‌دهد و اگر این ماده خورده شود، عکس العمل آلرژیک در دهان، معده و سایر بخشهای دستگاه گوارش بروز می‌کند. گاهی مواد شیمیایی تولید شده در بدن به قدری زیاد است که علایم بسیار حادی نظیر کهیر، کاهش فشار خون، شوک یا بیهوشی (شوک آنافیلاکسی) نیز بوجود می‌آیند.

منبع سایت رشد

رژیم غذایی برای درمان آلرژی:

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۸۹ ، ۰۴:۴۲
طاهره یگانه

تصمیم سازی به جای تصمیم گیری

نوجوانان چون احساس می کنند بزرگ شده اند، از اینکه همانند دوران کودکی، والدین بخواهند برای آنها تصمیم گیری کنند بدشان می آید. لذا سعی کنید کمتر برای آنها تصمیم بگیرید، بلکه با هدایت و راهنمایی و تصمیم سازی اجازه بدهید خودشان تصمیم بگیرند. اگر خودشان به تصمیم برسند، آن کار را بهتر انجام می دهند. بدیهی است اینکه اجازه می دهید خودشان تصمیم بگیرند به مفهوم آن نیست که خودسرانه و هر گونه بخواهند تصمیم بگیرند و راه باطل و نادرست را در پیش گیرند؛ بلکه منظور آن است که همواره در هر موضوعی شما برایشان تصمیم گیری نکنید. ابتدا اجازه بدهید در امور جزئی و کم اهمیت به تشخیص خودشان تصمیم بگیرند و بعد در امور مهم با توجیه و راهنمایی آنان،‌کمک کنید تا تصمیم درستی بگیرند و به راه خطا کشانده نشوند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۸۹ ، ۰۳:۳۱
طاهره یگانه

خواص بتانیکی: گیاهی است دارای ریزوم از خانواده لاله liliaceae
برگها: گیاهی برگ زینتی است و تنوع زیادی در اندازه برگ و رنگ برگ در این گیاه وجود دارد. برگها در سانسوریا ضخیم،مستقیم، سخت و شمشیر مانند می باشد. نوع ابلق آن محبوبیت بیشتری دارد.
گل: گل آن جذاب نبوده ولی بصورت معطر می باشد.
ساقه: ساقه در این گیاه وجود ندارد و برگها مستقیم از سطح خاک خارج می شود. ولی دارای ساقه زیرزمینی بنام ریزوم می باشد که برگها مستقیما از روی این ساقه های زیرزمینی خارج می شود و برای تکثیر از آنها استفاده می شود.
ریشه: بصورت زرد رنگ می باشد که از روی ریزوم منشعب می گردد.
شرایط نگهداری سانسوریا: این گیاه را می توان در شرایط مختلف نور آب و خاک پرورش داد.
این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در نقاط مختلف منزل می توان آنرا نگهداری کرد.در مناطقی که دارای سرمای زمستانه نمی باشد می توان این گیاه را در باغهای صخره ای کشت نمود.
دما: گیاهی است که در هوای گرم و در درجه حرارت 25-18 درجه سانتیگراد بهترین رشد را دارد ولی به دمای زیر صفر حساس می باشد.
نور: این گیاه عموما در محلهای روشن رشد خوبی دارد ولی در محلهای کم نور منازل نیز می توان این گیاه را نگهداری کرد.
آبیاری: این گیاه نسبت به بیماریهای قارچی حساس می باشد لذا بهتر است در آبیاری این گیاه دقت کنیم. در فصل زمستان چنانچه این گیاه در جای خنک نگهداری شود از دادن آب زیاد به آن خودداری کنید زیرا آب زیاد سبب پوسیدگی ریشه می شود ولی در فصل تابستان به آب بیشتری نیاز دارد.
خاک: این گیاه را می توان در اکثر خاکها پرورش داد. ولی بهترین رشد را در خاکهای شنی لومی دارد که ترکیب خاکی آن 2 قسمت خاکبرگ پوسیده و یک قسمت خاک لومی می باشد.
منبع:دنیای باغبانی/خانم مرتضوی

روش تکثیر:

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۸۹ ، ۰۳:۲۲
طاهره یگانه

مواد لازم:

بادمجان بزرگ یک عدد

تخم مرغ یک عدد

آرد یک پیمانه

شیر یک چهارم پیمانه

پودر آویشن دو قاشق چایخوری

پیاز قرمز یک عدد

کدوی سبز بزرگ دو عدد

فلفل دلمه ای قرمز یک عدد

فلفل دلمه ای زرد یک عدد

روغن مایع چهار تا پنچ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل به میزان دلخواه

پنیر پیتزا دو قاشق غذا خوری

نان تست ده تا دوازده عدد

طرز تهیه:

زرده تخم مرغ را کاملا زده و سپس به آرد و شیر اضافه کرده و آن قدر هم بزنید تا مخلوطی صاف و یکنواخت به دست آید. آویشن و نمک و فلفل را به این مخلوط اضافه کرده و آن را در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شود. فلفل دلمه ای و پیاز و کدو و بادمجان را حلقه حلقه کرده در روغن تفت دهید تا کمی نرم شده و پخته شود. این مخلوط را به مایع درون یخچال اضافه کرده و سپس روی نان های تست ریخته و روی آن پنیر پیتزا بپاشید. این قطعات را درون فر یا مایکروفر برای ده دقیقه قرار دهید.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۸۹ ، ۰۹:۲۷
طاهره یگانه