مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

 


آلودگی محیط زیست از منابع گوناگون صورت می‌گیرد. با پیشرفت تمدن بشری و توسعه فن‌آوری و ازدیاد روز افزون جمعیت ، در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی در هوا و زمین روبرو شده است که زندگی ساکنان کره زمین را تهدید می‌کند. بطوری که در هر کشور حفاظت محیط زیست مورد توجه جدی دولتمردان است. امروزه وضعیت زیست محیطی به گونه‌ای شده است که مردم یک شهر یا حتی یک کشور از آثار آلودگی در شهر یا کشور دیگر در امان نیستند.

ادامه ی مطللب را از اینجا بخوانید

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۱ ، ۱۹:۰۸
طاهره یگانه

جریان و ولتاژ دو عامل اساسی در یک مدار هستند. عامل سوم مقاومت است. مقاومت برخی مواد باعث می شود که جریان الکترونها محدود شود و در نتیجه شدت جریان کم شود. بنابراین استفاده از مقاومت، یکی از راه های اصلی کنترل جریان در مدار است. 

فرض کنید شخصی روی یک شلنگ وقتی که شیر آن باز است، محکم ایستاده است. فشار آب زیاد است، اما مقدار کمی از آب به طرف دیگر شلنگ می رود زیرا در برابر جریان آب مقاومت بسیار زیادی وجود دارد. مقاومت الکتریکی اثر مشابهی روی جریان الکتریکی دارد.

همه قطعات تا اندازه ای در برابر جریان مقاومت می کنند، اما قطعاتی به نام مقاومت فقط برای تنظیم جریان در مدارها به کار می روند. برای کنترل جریان و ولتاژ قطعه دیگر، و یا برای این که جریان زیاد به یک قطعه ظریف و حساس آسیب نرساند از مقاومت استفاده می کنند.

برای فهم بهتر کار مقاومت می توان آزمایش های کتاب پایه ی دوم را  انجام داد. برای توجیه بهتر آزمایشها مدارهای زیر می توانند کمک زیادی به فهم مطلب کنند. برای اینکار علاوه بر لامپ 3/5 ، سرپیچ و باتری 4/5 ولتی به دو عدد مقاومت 100 اهمی نیز نیاز داریم. در این آزمایشها دانش آموزان می آموزند که بستن مقاومت در مدار به طریقه ی موازی و سری(متوالی) چه تاثیری در میزان مقاومت خواهد داشت. در تصویر اول مقاومت ها به شیوه ی موازی بسته شده نور لامپ بیشتر است. در تصویر دوم مقاومت به شیوه ی متوالی بسته شده و نور لامپ کمتر است.


۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۱ ، ۱۲:۰۸
طاهره یگانه

تفهیم بعضی از مطالب در دنیای واقعی امکان پذیر نیست. به عنوان مثال خطرات کار با برق را نمی توان به طور مستقیم و واقعی به دانش آموزان یاد داد اما اگر فضایی مجازی شبیه به آنچه در دنیای واقعی وجود دارد برای انها فراهم کنیم ممکن است به کسب بینش پیرامون نحوه ی رخداد این خطرات کمک زیادی کند.










۱۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۱ ، ۱۵:۱۳
طاهره یگانه

 


وسایل مورد نیاز:

1. تخته پایه به ابعاد 22X10X2

2. قوطی روغن یا هر قوطی دیگری بادر آن به قطر تقریبی 10 سانتی متر برای دیگ بخار

3. ورق حلبی مربع برای پروانه به ابعاد 8X8 سانتی متر

4. ورق حلبی برای ساخت پایه و یاتاقان پروانه به ابعاد 12X6 سانتی متر

5. میله‌ی اهنی برای فرم دادن به پره های پروانه به قطر 20 میلی متر و طول 10 سانتی متر

6. لوله‌ی مسی برای مسیر بخار به قطر 5 میلی متر و به طول حدود 20 سانتی متر

7. ساخت پایه‌‌‌ی دیگ بخار

الف. تسمه‌ی آهنی به ضخامت 75/ میلی متر و طول 13 و عرض 1.5 سانتی متر

ب. تسمه‌ی آهنی به ضخامت 75/ میلی متر و طول 35 و عرض 1.5 سانتی متر

8. میخ آهنی برای محور توربین به قطر تقریبی 4 میلی متر و طول 8 تا 10 سانتی متر

9. سیم لحیم و روغن لحیم کاری

10. چوب پنبه‌ی کوچک

11. پیچ یا رول پلاک


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۱ ، ۱۲:۴۷
طاهره یگانه