مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

تفکر دارای انواع مختلف بوده و در انسان همیشه به یک صورت انجام نمی پذیرد. بدین سبب شناخت انواع آنها معلم را کمک میکند تا دریابد که در کلاس درس از چه نوع تفکری در پرورش اندیشه ی دانش آموزان استفاده کند. تفکر ممکن است به صورتهای زیر صورت پذیرد:

1. تداعی آزاد: تفکری که فرد هیچگونه کنترلی برآن نداشته و از هر گونه قید خارجی آزاد بوده و تقریبا تحت تاثیر حالات درونی وی قرار دارد. به بیان دیگر، در این نوع تفکر، مفاهیم و معانی، به هر نحو که اراده کنند در ذهن فعال شده و با هم ترکیب گشته و کنترل آنها از دست فرد خارج است.

2. خیالبافی: تفکری است که در آن شخص افکاری را دنبال میکند که با واقعیات زندگی سر و کار نداشته و به عالم خارج هم ارتباطی ندارد. در خیالبافی گر چه ممکن است هدف و جهتی هم وجود داشته باشد، اما چنین اهدافی غالبا غیر قابل دسترسی هستند. از ویژگیهای قابل ذکر خیالبافی، تغییر در توجه می باشد. بدین نحو که توجه فرد به جای آنکه بر روی یک وظیفه فیزیکی یا روانی مشخص تمرکز یابد، بیشتر به افکار و تصوراتی معطوف می گردد که سرچشمه ی آنها حافظه می باشد.

3. تفکر عملی: تفکری است که اغلب در مسائل ساده روزمره مانند تفکر در خصوص اینکه چگونه فعالیتهای یک روز خود را سروسامان داده و یا فعالیت ویژه ای را به طور عادی انجام دهیم، رخ می دهد.

4. تفکر خلاق: تفکری است که در آن فرد به حل مشکلات سخت و به ظاهر حل نشدنی پرداخته و یا اینکه برای مسائل حل نشده گذشته راه حلهای تازه ای می یابد. معمولا این نوع تفکر به ابداع و اختراع منجر گشته و نتیجه آن نوآوریهای علمی، هنری، کشاورزی، صنعتی و همچنین پیدا کردن بینشهای جدید در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی می باشد.

داشتن تفکر خلاق و گرایش به خلاقیت، از بارزترین تواناییهای شناختی انسان به شمار می روند و ارزشمندترین هدف تربیتی در هر جامعه همان پرورش خلاقیت به حساب می آید. از آنجا که تربیت خلاقیت در هر جامعه ارتباط تگاتنگی با پیشرفتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، لذا ضروری است که در تدریس به این امر مهم، توجه خاص از طرف معلمین ابراز گردد.

در بررسی و مطالعه ساخت تفکر و فعالیت ذهن، به تحلیل سه جنبه اقدام شده: 1. احساس، 2. حافظه و 3. تخیل. اگر فرآیند تفکر، حول و حوش یادآوری و جمع آوری معلومات گذشته باشد، اندیشه تحت تاثیر عمل حافظه قرار دارد. ار فرد در حال تفکر، حین یادآوری معلومات و مفاهیم گذشته در عالم رویا و خیال نیز سفر کند، فکر او در میان حافظه و تخیل در حرکت خواهد بود.

نکته ای که مربیان و معلمان بایستی در فرآیند پرورش تفکر دانش آموزان، مورد توجه قرار دهند این است که نباید موقعیت یکسانی را برای ایجاد و پرورش تفکر، به همه تحمیل نمایند، بلکه بر عکس باید آنها را آزاد بگذارند تا خود موقعیت کار خویش را شخصا انتخاب کنند، خصوصا آن معلمانی که صمیمانه مایلند که دانش آموزان را به فعالیت های فکری تشویق کنند.

۱۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۰ ، ۰۵:۲۶
طاهره یگانه

ساخت این زیر بشقابی زیبا، بسیار آسان و مواد مصرفی آن نیز کم هزینه است. از این روش می توانید در تهیه پادری هم استفاده کنید.

وسائل لازم:

1. نمد یا موکت در رنگ های متنوع

2. چسب قابل شستشو(مانند چسب موکت)

3. نخ های رنگی قلاب بافی

موکت یا نمدهای رنگی را در ابعاد مناسب ببرید. توجه داشته باشید که باید یک تکه نمد به اندازه کامل نقشه برای زمینه کار داشته باشید تا نقشه را با تکه های کوچکتر روی آن بسازید.

تکه های بریده شده را با چسب مخصوص به شکلی که تمایل دارید به یکدیگر بچسبانید. می توانید در پایان کار، لبه ها را نیز با نخ قلاب بافی بیارایید.

برای اینکار بهتر است چسب را با فاصله یک سانتیمتر از نوک لبه قرار دهید. زیرا در غیر اینصورت دوختن لبه ها دشوار می شود. تکه ها را در ابتدا به سلیقه خود رنگ آمیزی کنید و سپس برش بزنید.

حال آنها را در کنار هم قرار دهید و با چسب از لبه به یکدیگر بچسبانید. در صورت تمایل، می توانید لبه های کار را به مدل دندان موشی با نخ های قلاب بافی رنگی، بخیه بزنید و گره ها را هم در بین لایه ها با کمی چسب پنهان کنید.

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۰ ، ۰۸:۵۷
طاهره یگانه

مواد لازم برای 4 نفر

روغن آفتابگردان 1 قاشق غذاخوری

آب مرغ دو پیمانه

جو پوست کنده یا پرک شده یک پیمانه

پیاز متوسط، خرد شده 1 عدد
کدو حلوائی (پوست بگیرید، دانه ها را خارج و آن را خرد نمائید. ) 350 گرم
هویج خرد شده 225 گرم
سیب زمینی پوست گرفته و خرد شده 2 عدد
کدو سبز کوچک، حلقه حلقه شده 2 عدد
پودر فلفل سیاه تازه و نمک به مقدار لازم

ریحان قرمز خشک شده به میزان لازم

روغن و پیاز را در قابلمه ای بریزید و بر روی حرارت متوسط، برای 3-2 دقیقه قرار دهید تا پیاز نرم شود.آب مرغ را روی آن بریزید سپس هویج،و سیب زمینی را اضافه نمایید و به جوش آورید. آنگاه در ظرف را بگذارید و اجازه دهید برای 15 دقیقه به آرامی بجوشد تا سبزیجات نرم شوند. سپس جو پوست کنده را اضافه کنید آنگاه کدو سبز را بیفزایید و 5 دقیقه دیگر بپزید. سپس با نمک و فلفل به آن طعم دهید. کدو حلوایی را که قبلا پخته اید و نرم شده قسمت گوشتی آنرا جدا کرده و با پشت قاشق نرم کنید و به سوپ اضافه نمایید.برای اینکه سوپ خیلی شیرین نشود می توانیم از لیموی تازه استفاده کنیم.در آخر آن را باریحان قرمز تزئین و به صورت داغ میل نمایید.

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۰ ، ۰۹:۳۹
طاهره یگانه

اگر کسی شیوه تغذیه صحیح و برنامه ریزی درستی داشته باشد، می تواند بدون مشکل تمام روزه هایش را بگیرد. دکتر کورش جعفریان با بیان این نکته اضافه می کند: به این ترتیب فرد هم از اجر معنوی روزه بهره می گیرد و هم از منافع جسمی آن. اما امسال به علت طولانی بودن روز و گرم بودن هوا، روزه گرفتن برای افراد مسن، بیماران و نوجوانانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند ، دشوار است.

نکته این جاست که شیوه تغذیه ماه رمضان به طور کلی با دیگر ماه ها تفاوت چندانی ندارد و فقط برخی نکات ریز و مهم است که روزه داران باید در هنگام افطار و سحر به آن توجه کنند. ما معتقدیم در طول سال ۳ اصل تنوع، تعادل و تناسب باید در رژیم غذایی افراد رعایت شود و از ۵ گروه مواد غذایی در برنامه غذایی استفاده شود. اگر از تعادل حرف می زنیم منظورمان این است که در ماه رمضان هم باید در خوردن افطار و سحر تعادل را رعایت کرد. متاسفانه بسیاری از روزه داران تصور می کنند به علت روزه گرفتن باید بیشتر بخورند یا بنوشند، غافل از این که نیاز بدن در این ماه به مواد غذایی اگر کمتر نباشد، بیشتر نیست. البته نیاز به مواد غذایی در طول ماه رمضان بستگی به بنیه و توان جسمی فرد دارد و افرادی که اضافه وزن یا چربی ذخیره دارند می توانند بدون افزایش مصرف مواد غذایی و پرخوری روزه بگیرند. بنابراین کافی است علاوه بر حفظ تعادل و تنوع، تناسب را نیز در رژیم غذایی رعایت کنیم و از ۵ گروه موادغذایی استفاده کنیم. از میوه و سبزی به عنوان میان وعده بین افطار و شام یا شام و سحر استفاده و سعی کنیم مصرف مواد غذایی مثل انواع شیرینی، ترشی و قندهای ساده و نوشیدنی های گازدار را به حداقل برسانیم. متاسفانه یکی از عادت های غذایی نادرست ما این است که در ماه مبارک مصرف شیرینی و نوشیدنی های گازدار را بالا می بریم، این در حالی است که شیرینی هایی مانند زولبیا و بامیه به علت داشتن شیرینی زیاد قند خون را به سرعت بالا می برد و این امر به گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز منجر می شود. بیشتر افرادی که به صورت بی رویه زولبیا و بامیه می خورند دچار گرسنگی کاذب می شوند و با مصرف بیشتر مواد غذایی با وجود روزه داری اضافه وزن پیدا می کنند.

وعده های غذایی در رمضان

بهتر است در ماه مبارک در فاصله بین افطار و سحر یک وعده غذایی دیگر صرف شود تا نیاز بدن به ۵ گروه اصلی مواد غذایی برطرف شود. البته ممکن است عده ای صرف همین ۲ وعده به اضافه یک میان وعده سبک را ترجیح دهند اما توصیه ما به نوجوانان و سالمندان بیمار این است که یک وعده غذایی بین افطار و سحر میل کنند. افراد چاق یا افرادی که دچار اضافه وزن هستند بهتر است در ۲ وعده افطار و سحر متعادل بخورند و بنوشند و یک میان وعده را به میوه و سبزی اختصاص دهند تا اشتهای کاذب آن ها از بین برود.برای بهتر بهره بردن از منافع روزه بهتر است این افراد ساعتی را بین افطار و سحر به ورزش و فعالیت بدنی اختصاص دهند و تحرک را فراموش نکنند. دکتر جعفریان با اشاره به این که روزه داران نباید غذاهای سنگین و پرحجم را برای وعده افطار انتخاب کنند، تاکید می کند: معمولا کسانی که فقط افطار و سحر غذا میل می کنند، وعده افطار بسیار سنگینی می خورند و اذعان می کنند که تا سحر نمی توانند چیزی بخورند. غافل از این که افطار سنگین هم از نظر گوارشی مشکلاتی را ایجاد می کند و هم این که بدن فرصت هضم حجم زیادی از مواد غذایی را ندارد و آن را به صورت چربی ذخیره می کند. درست به همین دلیل است که گروهی از روزه داران در ماه مبارک اضافه وزن پیدا می کنند و تعجب می کنند که چرا با وجود گرفتن روزه چاق شده اند!

روزه داری و وزن

ذخایر گلیکوژن فردی که ۱۵یا۱۶ ساعت روزه بوده، از بین می رود و چربی و پروتئین ها بدن را مدیریت می کند. افرادی که سحری نمی خورند ۱۸ یا ۲۰ساعت در واقع از ذخایر پروتئین بدن خود استفاده می کنند و عضلات آن ها تحلیل می رود. بیشتر این افراد از افطار سنگین و پرحجمی استفاده می کنند و در این ماه با تحلیل عضلانی و افزایش چربی و سپس افزایش وزن روبه رو می شوند، حتی اگر اضافه وزن پیدا نکنند، ذخیره پروتئین را از دست داده و ذخیره چربی را افزایش داده اند. این جابه جایی از نظر ما متخصصان تغذیه به ضرر سلامتی فرد است. بنابراین توصیه اکید ما برای حفظ سلامت و رعایت تعادل در خوردن و جلوگیری از افزایش وزن مصرف ۳وعده غذایی کم حجم است.

اهمیت مصرف غلات سبوس دار

دکتر جعفریان با اشاره به این که به طور طبیعی همه ما به نوشیدن ۸لیوان آب نیاز داریم، درباره نوشیدن آب در ماه مبارک توضیح می دهد: افرادی که مجبورند در محیط بیرون و زیر آفتاب کار کنند بیشتر تشنه می شوند و به آب بیشتری نیاز دارند. افراد مسن هم به دلیل این که احساس تشنگی نمی کنند به طور ناگهانی آب بدنشان کم می شود و دچار تبعات آن می شوند. لازم است بدانید که از دست رفتن فقط ۲درصد آب بدن مساوی است با از دست دادن ۲۰درصد کارآیی فرد. نشانه های کم آبی سردرد، سرگیجه، نداشتن تمرکز، نداشتن تعادل در هنگام راه رفتن، خشکی کام، مشکل در بلع است که گروه های آسیب پذیر باید به آن دقت بیشتری داشته باشند.

فراموش نکنید که فقط با خوردن آب نمی توان مانع تشنگی در طول روز شد بلکه باید مکانیسمی برای نگهداری آب در بدن داشته باشیم. توصیه ما به روزه داران این است که هر چه می توانند از کربوهیدرات های پیچیده مثل نان و غلات سبوس دار و ماکارونی سبوس دار استفاده کنند.

این مواد کمک می کند که گلیکوژن بدن در حد نرمال نگه داشته شود و بدن بهتر بتواند آب را حفظ کند. از طرفی مصرف فراوان میوه، سبزی و حبوبات را فراموش نکنند زیرا این مواد حاوی فیبر است و فیبر آب را در بدن نگه می دارد بسیاری از فیبرها محلول در آب است و می تواند آب را به راحتی جذب و به مرور در طول روز آن را آزاد کند. ضمن این که آب و نوشیدنی ها هم به تناسب مصرف شود.

تحمل گرسنگی

به گفته دکتر جعفریان بدن انسان گرسنگی را بسیار بهتر از تشنگی تحمل می کند و اگر فردی ذخیره گلیکوژن به میزان کافی داشته باشد، مشکلی در تحمل گرسنگی نخواهد داشت. بسته به ذخیره گلیکوژن موجود در بدن و مصرف چربی تحمل گرسنگی متفاوت است. معمولا افرادی که سحری می خورند حدود ظهر دچار گرسنگی موقت می شوند و بعد وارد فاز «کتونی» می شوند. در این مرحله گرسنگی فرد سرکوب می شود و فرد دیگر احساس گرسنگی نمی کند. در این مرحله بدن از ذخایر چربی برای انجام فعالیت هایش استفاده می کند بیشتر روزه داران در این مرحله می گویند احساس گرسنگی نداریم حتی اگر سحری نخوریم. در صورتی که اگر در درازمدت این رژیم غذایی را ادامه دهند دچار تحلیل عضلانی می شوند.بنابراین برای جلوگیری از گرسنگی بهتر است از غلات سبوس دار استفاده کنیم تا گرسنگی به تاخیر بیفتد. این غلات قند را به راحتی آزاد نمی کند بنابراین فرد دیرتر گرسنه می شود.البته فرد با دریافت پروتئین حیوانی نیز احساس سیری فراوانی می کند اما مصرف بیش از حد پروتئین های حیوانی باعث اسیدی شدن بدن می شود و به تشدید احساس تشنگی می انجامد، بنابراین مصرف پروتئین های حیوانی باید به اندازه باشد.روزه داران فقط در صورت مصرف به اندازه و مناسب مواد غذایی می توانند روزه های خود را به طور کامل بگیرند. توصیه می کنیم حتی در مصرف خرما در وعده افطار زیاده روی نکنند و حداکثر ۳عدد خرما میل کنند و مصرف شیرینی را کم کنند.مصرف یک لیوان شیر، فرنی، سوپ در وعده افطار مناسب است. بهتر است نوجوانان را از مصرف نوشیدنی های گازدار یا شربت زیاد در وعده افطار باز داریم و حتی اگر تشنه نیستند آن ها را به نوشیدن آب یا آب میوه طبیعی تشویق کنیم.بهتر است افرادی که بیمار هستند با نظر پزشک روزه بگیرند و در صورت داشتن سلامت عمومی تصمیم به روزه داری بگیرند. نکته این جاست که بسیاری از بیماران در صورت در پیش گرفتن رژیم غذایی مناسب و صحیح قادر هستند روزه بگیرند اما بهتر است این تصمیم خود را با پزشک در میان بگذارند. در مورد مادران باردار و شیرده نیز همین امر صادق است و بهتر است تحت نظر پزشک تصمیم به روزه داری بگیرند. در بیشتر موارد ما در بهترین تصمیم گیرنده است و می تواند با کسب اجازه پزشک روزه بگیرد.

*****

منبع: دهکده جهانی

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۰ ، ۰۷:۵۶
طاهره یگانه

در صحرا بمان
اسب سواری پرسید:"چرا در صحرا زندگی میکنید؟"
- " زیرا نمی توانم کسی باشم که می خواهم."
اسب سوار گفت:" هیچکس نمی تواند. اما باید تلاش کرد."
-" غیر ممکن است. وقتی می خواهم خودم باشم مردم با احترامی کاذب با من رفتار میکنند. وقتی می خواهم به دینم اعتقاد واقعی پیدا کنم، آنها شک می کنند. همه فکر میکنند از من قدیس ترند، اما وانمود می کنند گناهکارند ، تا به من اهانت نکرده باشند. تمام مدت می خواهند نشان بدهند که مرا قدیس می دانند؛ شده اند سفیران شیطان، با گناه غرور مرا وسوسه می کنند."
اسب سوار گفت:" مشکل تو این نیست که می خواهی کسی باشی که هستی مشکلت این است که نمی توانی دیگران را آنگونه که که هستند بپذیری. بهتر است همین طور در صحرا بمانی"

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۰ ، ۱۲:۵۹
طاهره یگانه