مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

۱۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۸۹ ثبت شده است

 

آیـا تـا کـنـون از خـود پرسیده‌اید که چرا از امتحان می‌ترسید؟ آیا تا به حال عمیقا به این موضوع فکر کرده‌اید که چه عواملی در ترس و اضطراب امتحان موثر بوده‌اند؟ آیـا در زنـدگی تحصیلی راه‌‌هایی برای کاهش این نوع اضطراب یافته‌اید؟ بـدون تـردیـد ترس از امتحان بین دانش‌آموزان و دانشجویان تقریبا همه‌گیر و رایج است و می‌توان گفت مـهــم‌تــریـن عـلـت ایـن مـوضـوع، نـتـیـجـه‌ای اسـت کـه از امـتـحـان بـه دسـت می‌آید. نتیجه‌ای که مدرک قبولی یا مردودی محسوب شده و باعث ارتقا، تهدید، تشویق یا تــنـبـیــه مــی‌شــود. گــاهــی اوقــات ایــن نـتـیـجــه مــی‌تــوانــد ســرنــوشــت را نـیــز رقــم زنــد.

بــه هـمـیــن عـلــت هـر چـه نـتـیـجـه،‌حـسـاسیت و اهمیت بیش‌تری داشته باشد، به همان نسبت می‌تواند باعث اضطراب و ترس از امتحان شود، که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

۱) ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده

۲) سخت‌گیری معلمان طی سال تحصیلی

۳) انتظار بیش از حد والدین

۴) عدم وجود خودباوری در فرد

۵) نامشخص بودن سوال‌ها لازم است عوامل کاهش دهنده این نوع ترس را نـیــز بــدانـیــم در خـصـوص روش‌هـای کـاهـش تـرس از امتحان نظرهای مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

▪ ایجاد محیطی آرام:

علاوه بر تلاش والدین برای ایجاد چنین محیطی برای مطالعه فرزندان، فرزندان نیز باید کوشش کنند.

▪ تنظیم برنامه‌های خواب و استراحت:

بـرخـی بـا ایـن تـصـور کـه هـنـگـام امـتـحـانـات بـرای مطالعه بیش‌تر اصلا نباید خوابید یا خیلی کم خوابید، خود باعث خستگی ذهنی و در نتیجه فراموشی بیش‌تر در مطالب خوانده شده می‌شوند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هرگز مفید نخواهد بود.

▪ پرهیز از کاهش تغذیه:

افــراط و تـفــریــط در تـغــذیــه اثـرات نـامـطـلـوبـی در برخواهد داشت. باید با خواب و استراحت کافی ونیز تغذیه مناسب، از لحاظ روحی و جسمی، خود را آماده امتحان کرد.

▪ آماده شدن برای امتحان:

داشتن برنامه‌ریزی صحیح برای مطالعه در طول سـال تـحـصـیـلـی و رعـایـت روش‌هـای صـحـیـح مطالعه مطالب درسی را به تدریج و در طول زمان مرور کنید، نه در آخرین دقیقه‌های قبل از امتحان و با مطالعه فشرده. از یـادداشـت‌هـای خـود، خـلاصـه‌بـرداریـد، تا بازسازی ذهنی رمز گردانی و مرور مطالب برایتان مفید واقع شود. سعی کنید به نوع آزمون پی ببرید، تا بتوانید مطالعه خود را با آن متناسب کنید.

▪ پرهیز از فشرده خوانی:

فشرده خوانی با مرور مطالب متفاوت و متضمن کـوشـشـی اسـت بـرای یـادگیری مطالب تازه، بلافاصله قبل از شروع امتحان یا به عبارتی آخرین کوشش‌های شـخـص در آخـریـن لـحـظـه‌هـای قـبـل از امـتـحان.

▪ تاکید بیش‌تر بر مطالبی که انتظار دارید از سوال‌های امتحانی بـاشند:

می‌توانید محدوده سوال‌هایی را که در امتحان مـطــرح خــواهــد شــد حـدس بـزنـیـد و بـیـش‌تـر بـه آن‌هـا بپردازید. برای این منظورسوال‌های امتحانی سال‌های گذشته کمک خواهند کرد. همچنین توجه به مطالب و مـوضـوعـاتی که استاد یا معلم در کلاس درس بیش‌تر روی آن‌ها تکیه می‌کند.

▪ شرکت در جلسه‌های آخر درس:

حـتـمـا درجـلـسـه‌هـای آخـر درس پـیش از امتحان درکـلاس شـرکـت کـنید. زیرا اغلب، مطالب مهمی که احـتـمـــــال بـــیــــش‌تــــری در طــــرح ســــوال‌هــــا دارنــــد، در جلسه‌های آخر مرور و توضیح داده می‌شوند.

▪ پرهیز از هـیـجـان مـتـفـرقـه:

شـب امـتـحـان مـسـابـقـه‌هـای فـوتـبال و چـیـزهـایـی از این قبیل را دنبال نکنید. اگر امتحان قبلی رضـایـت بـخـش نـبـوده اسـت.

بـه آن نـیندیشید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موکول کنید.

▪ تــصـــور ذهــنـــی مـثـبــت از خــود:

بــه جــای پــرداخـتــن بــه جـنـبـه‌هـای مـنـفـی، هـمـواره یـک تـصـور ذهـنـی مـثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی برای مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید. حال که برخی از عــوامــل کــاهــش تــرس از امـتـحــان مـطــرح شـدنـد. بـایـد مـواردی درجـریـان امـتـحـان‌هـا و هـنـگـام پاسخ‌گویی به سوال‌ها مدنظرمان باشد که رعایت این موارد می‌تواند در موفقیت بیش‌تر و کاهش اضطراب در امتحان موثر باشد. برخی از این موارد عبارتند از به موقع و سروقت به جلسه امتحان بروید و پیش از آغاز امتحان با خاطری آســوده در جــای خــود مـسـتـقــر شــویــد.

هـمـه وسـایـل و ابـزارهایی را که در امتحان مورد نیاز است همراه خود ببرید دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید و اگر دستورات شـفـاهـی اسـت، با توجه کامل به آن گوش دهید و عینا هـمـان کـاری را کـه از شـمـا مـی‌خـواهند انجام دهید. به زمان‌بندی سوال‌ها دقت کنید تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشوید. اگر زودتر از زمان تعیین شده سوال‌ها را پاسخ دادید. عجله نکنید و مجددا مروری داشته باشید. خود را برای پاسخ‌گویی به هر گونه سوالی آماده کنید، امــا نـه بـا ایـن بـرداشـت کـه بـایـد صـددرصـد سـوال‌هـا را جواب دهید. برای پاسخ‌گویی به سوال‌ها به طرح چهار مرحله‌ای زیر دقت کنید:‌

۱) ورقـه سـوال‌ها را نسبتا با سرعت بخوانید و به تمام سوال‌ها که پاسخ آن‌ها برایتان روشن است جواب دهید. برای این مرحله حداقل نیمی از وقت امتحان را در نظر بگیرید.

۲) دوباره ورقه را بخوانید و به تمام سوال‌ها که تا آن موقع پاسخشان به یادتان آمده است پاسخ دهید.‌

۳) در نوبت سوم باید به تمام سوال‌هایی که باقی مانده و بلد هستید پاسخ دهید.

۴) در پایان یک بار دیگر ورقه‌تان را کنترل کرده و ببینید که آیا سوال‌ها را همان گونه که می‌خواستید پـاسـخ داده‌ایـد. بـرای پاسخ‌گویی به آزمون تشریحی پیشنهاد می‌شود. موضوع رابه طور کامل یاد گرفته و پرسش را به دقت بخوانید و قبل از نوشتن، پاسخ را سازمان‌بندی کنید.

منبع:آفتاب

 

۲۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۸۹ ، ۰۶:۵۳
طاهره یگانه

 

۱۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۸۹ ، ۱۶:۲۱
طاهره یگانه

1- حتما در جلسات آخر درس پیش از امتحان در کلاس درس شرکت کنید . اغلب معلمان مطالب امتحان را در جلسات آخر مرور می کنند و در باره امتحانات توضیح می دهند .
2- سعی کنید بفهمید که دقیقا چه مطالب در امتحان خواهند آمد .
3- از معلم بخواهید تا نوع امتحان خود ( انشایی ، چند گزینه ای ، و ... ) را از پیش مشخص کند . اگر از پیش بدانید که چه نوع امتحانی از شما به عمل خواهد آمد ، به طور موثرتری می توانید برای آن امتحان بخصوص مطالعه کنید .
4- خود را پیش از وقت آماده کنید . تمام مطالب مربوط ( کتاب درسی ، یادداشت های کلاسی و سایر مطالب ) را به طور اجمالی و انتخابی بخوانید . بر اساس این یررسی میزان دشواری مطالبی را که لازم است با دقت بیشتری بخوانید ، مشخص کنید .
5- مقدار زمان لازم را تخمین بزنید و زمان مطالعه خود را از پیش بودجه بندی کنید .
6- به طور دقیق معین کنید که در هر مطالعه به چه هدفی می خواهید برسید . داشتن یک هدف مشخص از مطالعه بهتر از بدون هدف و به طور اتفاقی خواندن است . در شب قبل از امتحان فقط به دوره کردن مطالب بپردازید . در فاصله آخرین دوره کردن و جلسه امتحان مطلب دیگری نخوانید

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۸۹ ، ۱۰:۵۱
طاهره یگانه

مهمترین هدف آزمون ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است . همچنین این آزمون را زمانی  به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم . علاوه بر این ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند. سن اجرا: از 3 تا 13 سال

آزمون آدمک ( گودیناف)


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۸۹ ، ۱۹:۴۹
طاهره یگانه

هدف از دامداری استفاده از تولیدات مختلف دامها مثل شیر، گوشت، پشم وغیره است. اگر تولیدات دامها از نظر مقدار ومرغوبیت خوب باشد، دامداری سودمند است. نگهداری از حیواناتی که تولید کمی دارند ویا تولید آنها از نوع مرغوب نیست، مفید نمی باشد.
برای این که دام ها تولید خوبی داشته باشند، باید شرایط وامکانات لازم برای آنها تهیه کنیم. یکی از این شرایط ساختن جایگاهی است که در ان اصول فنی برای پرورش دام وجود داشته باشد. این جایگاه باید محیطی آرام و دور از هر نوع ناراحتی را برای دام به وجود آورد.
در این نشریه شما به طور خلاصه با مشخصات و شرایط جایگاه خوب برای دام آشنا می شوید.

تعریف جایگاهجایگاه به ساختمان یا ساختمانهایی گفته می شود که برای به وجود آوردن شرایط مناسب زندگی وتولید برای دامها ساخته شده باشد.
شرایط مناسب زندگی وتولید شامل تهیه خوراک به اندازه کافی واز نوع خوب ، هوای تازه وپاکیزه به مقدار کافی وحفظ حیوان در برابر سرما ویا نور شدید خورشید می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۸۹ ، ۱۹:۲۹
طاهره یگانه

همه ما توانایی متمرکز شدن را داریم . نوشتن یک داستان ، نواختن پیانو یا مجذوب یک فیلم سینمایی شدن ،

همگی به تمرکز نیاز دارند . ولی گاهی اوقات افکار شما پراکنده است و ذهنتان از موضوعی به موضوع دیگر کشیده می شود ،

در چنین مواقعی است که نیاز دارید یاد بگیرید چگونه حافظه خود را تقویت کنید .


تقویت حافظه عبارت است از یادگیری های منظم ذهنی و مرتب کردن عواملی که یکباره به ذهن ما خطور می کنند .


پرورش ذهن آشفته


پرورش تمرکز ، یک مهارت است . پرتاب توپ بسکتبال به طرف حلقه ، تایپ کردن و یا مطالعه ، نیاز به مهارت دارند .

یادگیری یک مهارت نیز نیاز به تمرین و ممارست دارد . همانطور که وقتی دارویی را مصرف می کنید در

بدن بدون کمک شما عمل می کند و با کارهای شما تداخل پیدا نمی کند . در مورد یک موضوع هم همین طور است و

نباید با ورود افکار دیگر برهم بریزد . عمل تمرکز ، به تمرین احتیاج دارد. شاید درهنگام شروع تمرینات ،

ابتدا تغییرات کمی را حس کنید، ولی پس از 4 تا 6 هفته که از پرورش ذهن و یادگیری مهارت ها گذشت ،

متوجه پیشرفت های قابل توجهی خواهید شد و پس از مدت کوتاهی درمی یابید که چه سال هایی را برای تقویت حافظه

و تمرکز ذهن خود هدر داده اید . در مقاله ای در سایت تبیان نت تأکید شده که برای شروع تمرینات از این تکنیک ها استفاده کنید :


1-حواست را جمع کن


2- روش عنکبوتی


3- فرصتی برای افکار مزاحم


سعی کنید از تکنیک هایی که مفیدو مؤثر به نظر می رسند استفاده کنید و حداقل به مدت سه روز آنها را به طور صحیح به کار ببندید

، اگر متوجه تغییرات کمی شدید ، پیشنهاد می شود تمرینات خود را ادامه دهید ، چون در تمرکز ذهن شما مؤثر خواهد بود .

همچنین می توانید در محیط اطرافتان نیز تغییراتی بدهید که ممکن است برای شما مفید باشند .



حواست را جمع کن


این شیوه ممکن است ظاهراً ساده به نظر بیاید ، ولی در عین حال بسیار مؤثر است . هنگامی که حواستان پرت می شود

و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که «حواست راجمع کن » این روش کم کم سبب می شود که

توجه شما به موضوع موردنظرتان جلب شود . برای مثال ، هنگامی که در کلاس هستید و ذهن شما را کنفرانس کلاسی،

تکالیفی که دارید ، تاریخ ساعت صرف غذا و یا هرچیز دیگری پرکرده ، به خودتان بگویید : « حواست را جمع کن

و به کنفرانس توجه کن » به هرحال تا حدی که ممکن است اجازه ندهید تمرکزتان به هم بریزد و

دوباره این هشدار را پیش خودتان تکرار کنید « حواست را جمع کن »


هنگامی که افکارمزاحم خود را پیدا کردید کم کم با تکنیک « حواست را جمع کن » به حال برمی گردید اگر یک شخص معمولی باشید ،

ممکن است این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ، ولی طی روزهای آینده مدت زمانی که افکار خاصی در ذهن شما می ماند ،

طولانی تر می شود ، یا به عبارت دیگر تمرکزتان در مورد موضوعی خاص بالا می رود ، بنابر این باید صبور باشید تا شاهد پیشرفت های خود در این زمینه باشید .


روش عنکبوتی


این روش نیز یکی دیگر از تکنیک هایی است که پایه و اساس تمرکز است و به شما کمک می کند تا تمرکز داشته باشید

و از حواس پرتی جلوگیری کنید . اگر تارعنکبوتی را تحریک کنید ، تار تکان می خورد و عنکبوت نسبت به جنبش تار

از خود واکنش نشان داده و می خواهد علت حرکت را بیابد ، ولی وقتی چندین بار این عمل را تکرار کنید ، خواهید دید که عنکبوت ،

دیگر نسبت به حرکت تار هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد و متوجه می شود که حشره ای به دام او نیامده است .

این روش را یادگرفته و ذهن خود را پرورش دهید و در برابرحواس پرتی تسلیم نشوید وقتی کسی داخل اتاق می شود

یا وقتی در با صدای بلند به هم می خورد نباید به خودتان اجازه دهید که حواستان پرت شود ، شما باید تمرکزتان را برای

هدفی که در ذهن دارید ، حفظ کنید . مثلاً در یک کنفرانس کلاسی اجازه دهید که دیگران جلوی شما حرکت و سرفه کنند ،

بدون اینکه به آنها نگاه کنید فقط بین خودتان و کنفرانس ، تونل ارتباطی ویژه ای ایجاد کنید و بگذارید دیگران از این تونل خارج باشند

و یا وقتی که با کسی صحبت می کنید حواستان فقط به او باشد و صورتش را نگاه کنید و از حرف هایی که می زند یادداشت بردارید ،

بگذارید همه چیز از ذهنتان خارج شود و به هیچ چیز جز او توجه نکنید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۸۹ ، ۰۴:۱۴
طاهره یگانه

عوامل متفاوت و گوناگونی وجود دارند تا قوه تصمیم گیری شما را بهبود بخشند به عنوان مثال اگر قبل از خواب جدول حل کنید یا پازل درست کنید یا اینکه به جای استراحتهای اضافی ورزش کنید ورزشهای فکری اینها قوه تمرکز تان را افزایش خواهند داد اما باید سیستمی و هماهنگ عمل کنید.

 به همین دلیل به  شما  توصیه می کنیم از 10روشی که در اینجا آمده است،  با تمرین و تکرار انجام دهید تا موجب افزایش قوه تمرکز شما گردد.

 10 عملکرد مهم درتصمیم گیری.

 1) گیم بازی کنید .

 گیم ها یکی از شگفت آورترین ابزارهای چالش ذهن هستند . گیم ها و جدولها ی متقاطع همگی قوه حافظه و سرعت تصمیم گیری شما را افزایش می دهند . این گیمها طوری طراحی شده اند که باعث می شوند با اصول منطق ، توان واژه ها و قوه تطابق آشنایی بیشتری پیدا کنید و باعث می شود ذهن شما به منطق های ریاضی گرایش پیدا کند . و در عین حال خوشایند و جالب و گاها" خنده آورند و باعث شادی شما نیز می شوند.

  اگر شما 15 دقیقه- نه بیشتر زیرا اگر ساعتهای زیادی روی گیم وقت صرف کنید هم مضر است و هم باعث می شود وقت خود را هدر دهید-  برای گیم اختصاص دهید تمام فواید گفته شده در این بخش را کسب خواهید کرد .

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۸۹ ، ۰۴:۰۶
طاهره یگانه

آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرمانشاه طی مراسمی از معلمان فرهیخته نواحی سه گانه تجلیل نمود. با تشکر از مسئولین محترم این ناحیه

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۸۹ ، ۰۹:۳۷
طاهره یگانه

و یک دنیا احساس

 

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۸۹ ، ۱۰:۰۳
طاهره یگانه

(اگر می خواهید سرعت بینایی خود را تشخیص دهید خود را با این آزمون بیازمایید)

آزمون توانایی مشاهده

 

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۸۹ ، ۱۰:۰۱
طاهره یگانه