مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۰ ثبت شده است

لطفا پس از دانلود سوالات اشکالات آنرا در قسمت نظرات بنویسید.

 

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۰ ، ۱۲:۰۴
طاهره یگانه

شماری از گیاهان، به گونه‌ای ذاتی، توانایی تکثیر سریع، از راه قلمه‌زنی را ندارند. در این مورد به علت ناتوانی قلمه در جذب آب و مواد غذایی، ساقه خشک و نابود می‌شود. روش خواباندن امکان می‌دهد تا قلمه گیاه اصلی متصل باقی بماند و همچنان آب و مواد غذایی لازم را جذب کند.

 برای انجام این روش، شاخه یک ساله را، هنگام خواب به طرف زمین خم می‌کنند و می‌خوابانند و مقداری خاک، به گونه‌ای که نوک شاخه بیرون بماند، روی شاخه می‌ریزند. بخش بیرون از خاک برای جذب نور است. برای موفقیت بیشتر، زخمی کوچک در پوست شاخه خوابیده در زیر خاک ایجاد کنید.

 ریشه‌زایی از همین محل زخمی شده صورت خواهد گرفت. پس از مرحله ریشه‌زایی می‌توان این ساقه را از گیاه جدا کرد. البته روش‌های تکثیر به طریقه خواباندن متنوع است که از جمله آن می‌توان: خواباندن انتهایی، خوابانیدن کیسه‌ای، خوابانیدن هوایی، خوابانیدن مارپیچی را نام برد. ولی ما در این بحث، فقط روش خواباندن ساده را بررسی می‌کنیم:

 • روش خوابانیدن در مقایسه با سایر روش‌های تکثیر، وقت و هزینه بیشتری را طلب کرده، تعداد کمتری از گیاه تکثیر می‌شود و به طور عملی برای باغداران چندان مقرون به صرفه نیست. ولی با این حال این روش برخی گیاهان، به خصوص گیاهان کمیاب و نامعلوم و یا برای افراد غیر حرفه‌ای روش مناسب‌تری است و در این روش اگر اصول کار رعایت شود موفقیت تکثیر بیشتر از بقیه روش‌های تجربی خواهد بود.

 زمان تکثیر گیاه به روش خواباندن ساده، اوایل بهار است و زمان جداسازی قلمه از گیاه  اصلی پاییز یا بهار سال بعد خواهد بود.

منبع: مهندس هادی بلادی

 

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۰ ، ۰۶:۱۶
طاهره یگانه

 

تابحال حتما برایتان پیش آمده که نیاز به کنترل نور یک لامپ داشته باشید. مثلا نور چراغ مطالعه و یا نور لامپ اتاق؟

آیا زمان کار با هویه نیاز داشتید که گرمای هویه را کنترل کنید، تا احتمال صدمه دیدن قطعات مدارتان کم  شود؟

آیا مواقعی پیش آمده که بخواهید سرعت یک موتور را تغییر بدهید مثل سرعت موتور یک فن؟

یک دیمر تک فاز به راحتی این کارها را برای شما انجام می دهد.

دیمر وسیله ای است که توسط آن می توان شدت نور لامپ را کم یا زیاد کرد . در این وسیله از یک جزء الکترونیکی بنام تریاک استفاده شده است . در واقع تریاک مانع عبور قسمتی از موج متناوب ولتاژ ورودی می شود . معمولاً دیمر به صورت سری با مصرف کننده قرار می گیرد و ولتاژ ورودی را کنترل می کند.

میزان جریان مجاز دیمر نیز معین است . در شکل زیر ظاهر یک دیمر نشان داده شده است و ولتاژ ورودی به لامپ و در نتیجه نور آن به وسیله یک تنظیم کننده که به صورت دورانی یا کشوئی حرکت می کند کنترل می شود . دیمر از نظر ظاهری شبیه به یک کلید معمولی است که دارای دو ترمینال خروجی است .

طریقه اتصال دیمر:
ابتدا سیم فاز به ترمینالی که فیوز داخل دیمر پشت آن قرار دارد، وصل می شود. سپس از ترمینال دیگر دیمر سیم برگشت فاز به سرپیچ لامپ می رود. سیم نول نیز مستقیما به سرپیچ وصل می شود

مدار زیر یک مدار دیمر تک فاز معمولی است

 اخطار

  بدلیل اینکه در این مدار از ولتاژ  برق شهر (220 ولت) استفاده شده لذا حتما نکات ایمنی مربوط یه ایزولاسیون رعایت گردد.

 

مدار دیمر - طراحی شده توسط مهندس حسین لاچینی -www.HLachini.com

در این مدار با تغییر مقاومت ثابت زمانی شارژ و دشارژ خازن تغییر می‌کند، که باعث تغییر زاویه آتش در ترایاک و در نتیجه تغییر مقدار ولتاژ  موثر دو سر بار می‌شود. دقت کنید به دلیل استفاده از دیاک در این مدار  کمترین ولتاژ ورودی به ولتاژ تحریک دیاک وابسته است. یعنی در حدود 35 ولت.

بدلیل روشن و خاموش شدن مداوم ترایاک در این مدار، نویز تولید می‌گردد که من توصیه میکنم یک  خازن سرامیکی 4.7 میکروفاراد 400 ولتی به صورت موازی با پریز قرار دهید.

 

لیست قطعات
1-  ترایاک BT136

2-  دیاک

3-  خازن عدسی 0.1 میکروفاراد

4-  مقاومت 1 کیلو اهم

5-  کلید ولوم 500 کلیو اهمی

6-   پریز توکار

7-  قاب آداپتور

8-  سر ولوم

9-  برد مدار چاپی، سیم، لحیم، روغن لحیم و ...

منابع:http://kamalkamali.blogfa.com/cat-8.aspx

javad1365.blogfa.com/post-39.aspx

http://herfebook.blogfa.com

http://www.electornic.mihanblog.com/post/221

http://irew.blogfa.com/post-503.aspx

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۰ ، ۰۶:۱۹
طاهره یگانه

استفاده از ظروف آلومینیومی باعث ابتلا به آلزایمر می‌شود

پیک نوروزی امسال برای پایه ی اول شامل تحقیقی بود با عنوان مواد تشکیل دهنده ظروف استیل امیدوارم اطلاعات ذیل برای دانش آموزان مفید واقع شود:

استیل آلیاژی است که جزء اصلی آن آهن است. این آلیاژیک ماده ترکیبی جامد از دو یا چند عنصر ساده است. آهن و کربن را با هم تا ۷۲۸ درجه سانتیگراد حرارت می دهند تا ساختارهای بلوری استیل به وجود آید. اما ظروف آشپژخانه تنها آهن و کربن ندارد حدود ۲۰ عنصر دیگر نیز در آلیاژهای استیل یافت می شود. برای قوی کردن استیل و آسان تر کردن روند ایجاد آن عناصری مانند وانادیوم و تیتانیوم به آن اضافه می شود.

برای جلوگیری از زنگ زدن نیکل و کروم هم به آن اضافه می شود. فلزات دارای بیش از ۱۲ درصد کروم ضد زنگ هستند. لایه نازکی از اکسید کروم در اطراف استیل تشکیل می شود که مانع از اکسید شدن بیشتر آن می شود.

در ضمن ظروف استیل برای پخت و پز مناسب تر است.

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۹۰ ، ۰۷:۰۲
طاهره یگانه