مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

تکثیر گیاهان(خوابانیدن)

چهارشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۰، ۰۶:۱۶ ق.ظ

شماری از گیاهان، به گونه‌ای ذاتی، توانایی تکثیر سریع، از راه قلمه‌زنی را ندارند. در این مورد به علت ناتوانی قلمه در جذب آب و مواد غذایی، ساقه خشک و نابود می‌شود. روش خواباندن امکان می‌دهد تا قلمه گیاه اصلی متصل باقی بماند و همچنان آب و مواد غذایی لازم را جذب کند.

 برای انجام این روش، شاخه یک ساله را، هنگام خواب به طرف زمین خم می‌کنند و می‌خوابانند و مقداری خاک، به گونه‌ای که نوک شاخه بیرون بماند، روی شاخه می‌ریزند. بخش بیرون از خاک برای جذب نور است. برای موفقیت بیشتر، زخمی کوچک در پوست شاخه خوابیده در زیر خاک ایجاد کنید.

 ریشه‌زایی از همین محل زخمی شده صورت خواهد گرفت. پس از مرحله ریشه‌زایی می‌توان این ساقه را از گیاه جدا کرد. البته روش‌های تکثیر به طریقه خواباندن متنوع است که از جمله آن می‌توان: خواباندن انتهایی، خوابانیدن کیسه‌ای، خوابانیدن هوایی، خوابانیدن مارپیچی را نام برد. ولی ما در این بحث، فقط روش خواباندن ساده را بررسی می‌کنیم:

 • روش خوابانیدن در مقایسه با سایر روش‌های تکثیر، وقت و هزینه بیشتری را طلب کرده، تعداد کمتری از گیاه تکثیر می‌شود و به طور عملی برای باغداران چندان مقرون به صرفه نیست. ولی با این حال این روش برخی گیاهان، به خصوص گیاهان کمیاب و نامعلوم و یا برای افراد غیر حرفه‌ای روش مناسب‌تری است و در این روش اگر اصول کار رعایت شود موفقیت تکثیر بیشتر از بقیه روش‌های تجربی خواهد بود.

 زمان تکثیر گیاه به روش خواباندن ساده، اوایل بهار است و زمان جداسازی قلمه از گیاه  اصلی پاییز یا بهار سال بعد خواهد بود.

منبع: مهندس هادی بلادی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۱/۲۴
طاهره یگانه

نظرات  (۶)

سلام
با تشکر از اطلاعات مفیدتون.
××××××××××××××××
فکر میکنی تو این هوای آلوده هیچ گیاهی بتونه نفس بکشه.
ماآدما کم میاریم وای به حال گیاهان




بی خیال چیکار کنیم؟ خدایی امروز چند نفر دیدی ماسک زده باشن عادی شده
۲۵ فروردين ۹۰ ، ۱۶:۵۵ حرفه وفن 22بهمن
مرسی////////////با عرض سلام از اطلاعات خوبتان اسفاده کردیم خسته نباشید مواظب خودتان باشید گرد وغبار کم ذاره به ما هم میرسه /واقعا شماها چی می کشین
سلام
عالی بود . دستتون درد نکنه
سلام . هرروزتان بهاری باد
سلام
مطالب عالی بود.




نظر لطفته عزیزم
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی