مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

چرخ های اصطکاکی چرخ هایی هستند که حرکت را از طریق اصطکاک منتقل می کنند. اما در بعضی جاها هم که امکان کاربرد چرخدنده برای محورهای مجاور وجود ندارد ممکن است از چرخهای اصطکاکی استفاده شود. از اصطکاک در مکانیزم ها بیشتر برای متوقف کردن استفاده می شود. ترمز بیشتر ماشینها یک نوع چرخ اصطکاکی محسوب می شود، و یا جاهایی که انتقال دوران دقیق لازم نیست ولی نباید سروصدای زیاد ایجاد شود. همچنین برای تغییر مسیر دوران هم می توان از چرخهای اصطکاکی استفاده نمود. لاستیک ماشین ها یک نوع چرخ اصطکاکی محسوب می شود که حرکت دورانی را به حرکت مستقیم تبدیل می کند. برای درک بهتر این موضوع می توانید طرز کار چرخ خیاطی دستی را بررسی کنید. عکس زیر مثال ساده ای از انتقال حرکت به وسیله اصطکاک می باشد محور زیرین عامل اصلی حرکت است که با چرخیدن و تماس و اصطکاک با محور بالایی باعث انتقال حرکت می شود.



۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۸:۰۷
طاهره یگانه


چهره ات زخمی جنگ 

ریه ات پر زغبار 

شهرم اینبار شکست 

کمرت هم انگار...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۰:۴۵
طاهره یگانه

 Image result for ‫لامپ‬‎

اول تکنیک اسکمپر

SCAMPER روشی برای ایده پردازی است که توسط باب اِبری (Bob Eberie) طراحی شده و قدرت اراده را در ایده پردازی به عنوان محرک اصلی در نظر می‌گیرد. در واقع این روش،‌ چک‌لیست شناخته شده‌ای را شامل می‌شود که به فرد کمک می‌کند ایده‌هایش را برای بهبود محصولات موجود یا تولید یک محصول کاملا جدید ثبت کند. چک‌لیست تکنیک اسکمپر موارد زیر را در بر می‌گیرد:‌

حرف S که از کلمه‌ی substitution به معنی جانشین‌سازی گرفته شده است.
حرف C که از کلمه combine به معنی ترکیب کردن آمده است.
حرف A که از کلمه‌ی adapt به معنیِ سازگاری و تعدیل کردن می‌آید.
حرف M که به کلمه‌ی magnify به معنی بزرگ سازی اشاره دارد.
حرف P که از کلمه‌ی put to other uses به معنی استفاده در سایر موارد وام گرفته شده است.
حرف E که از کلمه‌ی elimination به معنی حذف کردن گرفته شده است.
حرف R که از کلمه‌ی reverse به معنی معکوس‌سازی می‌آید.

در این فرآیند راه حل‌های بسیاری برای مشکلِ مشخصی، پیشنهاد می‌شود. اینجا تأکید روی تعداد ایده‌هاست نه درستی یا غلطی آنها. یعنی همه‌ی افراد، بدون ترس از انتقاد، آزادانه نظرشان را بیان می‌کنند و ایده‌هایشان با آغوش باز پذیرفته می‌شوند. در واقع، در یک جلسه‌ی طوفان فکری،‌ ایده هرچه نامتعارف‌تر،‌ بهتر! چرا که کم کردن شاخ و برگ ایده‌‌های بزرگ یا عجیب و غریب، ساده‌تر از تبدیل ایده‌‌ای کوچک به راه‌حلی مؤثر است.

دوم طوفان فکری

خیلی وقت‌ها چند ایده‌ی کوچک با هم ترکیب می‌شوند تا ایده‌ی خوبی به دست بیاید. به این کار هم می‌گویند : ۳=۱+۱ !

اگرچه طوفان فکری را می‌توان یک نفره هم ترتیب داد (آدم‌هایی که با خودشان حرف می‌زنند را ندیده‌اید؟!) اما معمولا بر پا کردن چنین طوفانی، کاری گروهی است که با حضور جمعی متشکل از ۶ تا ۱۰ نفر انجام می‌شود.

سوم لیست‌سازی

تهیه لیست یک روش کاملا تحلیلی است که در آن با شناسایی نقاط قوت،‌ خصوصیت‌های مختلف محصول یا خدمت ارائه شده را فهرست می‌کنیم. مثلا برای اینکه بفهمیم چطور می‌توانیم یک محصول را بهتر کنیم،‌ قطعات آن را از هم جدا می‌کنیم،‌ ویژگی‌های فیزیکی هر قطعه را یادداشت می‌کنیم و تمام کارکردهای هر قطعه را بررسی می‌کنیم تا ببینیم تغییر در هر یک از اینها چه تأثیر مثبت یا منفی در عملکرد محصول دارد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۶ ، ۱۲:۱۲
طاهره یگانه

Image result for ‫لامپ‬‎

خیلی وقت‌ها، ایده‌هایی به ذهن‌مان خطور می‌کنند: راهکارهایی برای مشکلات غیر قابل حل بشری، روش‌هایی برای یک شبه پولدار شدن، اختراع ریموت کنترل برای یخچال و خلاصه ایده‌هایی که احساس خود‌ ادیسون پنداری‌ را در ما حسابی تقویت می‌کنند. اما ایده‌ی ناب و درست و حسابی، حاصل یک لحظه الهام است؛ یعنی برای رسیدن به آن باید ذهن‌مان را از روزمرگی‌هایی که بیهوده، فکر را اشغال می‌کنند، پاک کنیم.

البته دوره‌ی ایده پردازی به سبک سنتی و خسته‌کننده، مدتهاست تمام شده و حالا زمانه‌ای است که باید از تکنیک‌های ابتکاری و لذت‌بخش استفاده کنیم. هرچه فرآیند تفکر خلاقانه‌تر باشد،‌ ایده‌ی حاصل از آن جالب‌تر و بهتر خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم در ابتدا با مراحل ایده پردازیِ مؤثر، آشنا شویم و سپس ۱۵ تکنیکی را که قبلا امتحانشان را برای ایده پردازی پس داده‌اند، بگوییم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۶ ، ۱۱:۴۳
طاهره یگانه

تعدادی از کارهای انجام گرفته توسط دانش آموزان مدرسه شاهد



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۶ ، ۱۸:۲۳
طاهره یگانه