مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۱ ثبت شده است

با استفاده از گلهای زینتی محیطی بسیار زیبا و فرح بخش برای فضای کلاس و یا مدرسه درست کنید برای اینکار باید از گل مورد نظرتان که  رشد فصل گذشته خوبی داشته باشد و عاری از آفت و بیماری باشد قلمه تهیه کنید. از گیاهان مختلف ، ‌قلمه های گوناگونی تهیه می شود ،‌شاخه دوساله ،‌یکساله ،‌قلمه سبز و حتی قلمه برگ . که اصول کلی قلمه گیری در همه آنها یکسان است. شاخه مناسب را از پایه مادری جدا می کنیم که بایستی سالم عاری از آفت و بیماری و زخم بوده ، ‌فاصله میانگره های یکسان باشد و رنگ پوست براقی داشته باشد .  بهتر است قطر قلمه  7 تا 12 میلیمتر باشد و بری برشها از یک قیچی تیز استفاده کنیم تا برشها سریع زده شود و شاخه لهیده نشود . رای آغاز فعالیت بهتر گیاه ، لازم است برش پایینی نیم سانتیمتر پایین تر از یک جوانه قوی باشد ،‌ برش به صورت اریب زده شود تا سطح تماس بیتشری بین شاخه و بستر کاشت ایجاد شود و سر و ته قلمه به آسانی قابل تشخیص باشد و هنگام فرو کردن در بستر کاشت ،‌ به آسانی فرو رود . طول قلمه 10 تا 15 سانتیمتر بوده و برش بالایی را از فاصله میانگره دو سانتیمتر بالای آخرین جوانه می زنیم . معمولا این قلمه را تا ظهور ریشه درون آب نگهداری می کنند. اما می توان از بستر نرمی مانند ماسه بادی نیز استفاده کرد. بعد از رشد کافی ریشه و برگها ،‌لازم است تا قلمه ریشه دار شده به گلدان مناسب جابه جا شود . باید مراقبت کرد تا ریشه ها حین جا به جایی کنده نشوند و برای کم شدن تنش جابه جایی ، تا یک ماه گلدان در محیط مناسبی نگهداری شود و بعد به محل مورد نظر جابه جا شده و یا در زمین کاشته شود.

معمولا این قلمه را تا ظهور ریشه درون آب نگهداری می کنند. اما می توان از بستر نرمی مانند ماسه بادی نیز استفاده کرد. بعد از رشد کافی ریشه و برگها ،‌لازم است تا قلمه ریشه دار شده به گلدان مناسب جابه جا شود . باید مراقبت کرد تا ریشه ها حین جا به جایی کنده نشوند و برای کم شدن تنش جابه جایی ، تا یک ماه گلدان در محیط مناسبی نگهداری شود و بعد به محل مورد نظر جابه جا شده و یا در زمین کاشته شود.




۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۱ ، ۲۱:۰۰
طاهره یگانه

توکای پیری، تکه نانی پیدا کرد. آن را برداشت و به پرواز درآمد. پرندگان جوان این را که دیدند، به طرفش پریدند تا نان را از او بگیرند.

وقتی توکا متوجه شد که الان به او حمله می کنند، نان را به دهان ماری انداخت و با خود فکر کرد:

"وقتی کسی پیر می شود، زندگی را طور دیگری می بیند: غذایم را از دست دادم، درست است؛ اما فردا می توانم تکه نان دیگری پیدا کنم. اما اگر اصرار می کردم که آن را نگه دارم، در وسط آسمان جنگی به پا می کردم؛ پیروز این جنگ، منفور می شد، دیگران خودشان را آماده می کردند تا با او بجنگند، نفرت قلب پرندگان را می انباشت، و این وضعیت می توانست مدت درازی ادامه پیدا کند. فرزانگی پیری همین است: آگاهی بر این که باید پیروزی های فوری را فدای فتوحات پایدار کرد."

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۱ ، ۱۰:۰۸
طاهره یگانه

عکسهای زیر متعلق به کار عملی دانش آموزان مدرسه هلشی است که متاسفانه امسال به مسابقات کارگاه نرسیدند با آرزوی موفقیت برای این دانش آموزان در سالهای آینده و با تشکر از دبیر محترم این مدرسه خانم نامداری

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۱ ، ۱۱:۳۴
طاهره یگانه

وسایل لازم: کاغذ مربع شکل که یک طرف آن رنگی و طرف دیگر سفید است.

2. یک بار هم از طرف پهلو تا کنید

3. نیمه بالایی را بلند کنید و در راستای خط میانی تا کنید بعد آن را باز کنید و با دست دیگر به سمت پایین پهن کنید.

4. آن را صاف کنید تا به شکل مثلث شود.


5. کاغذ را برگردانید و مرحله 3 را تکرار کنید.

6. مرحله 4 را تکرار کنید.

7. دو گوشه پایین را تا کنید تا بر گوشه بالایی منطبق شود.


8. دو گوشه کناری را تا کنید تا در یک نقطه به هم برسند.

9. دو گوشه بالایی را تا کنید تا در وسط به هم برسند در این حالت دو بال مثلث شکل حاصل می شود.

10.بالهای مثلث شکل را برگردانید و با چسب بچسبانید.

11. در نهایت چنین شکلی خواهید داشت. 

12. کاغذ را برگردانید از نقطه بالایی سطوح شیبدار سمت چپ و راست را برگردانید تا در امتداد خط تای وسط قرار گیرند.

13. مطابق خطوط نقطه چین در شکل گوشه پایینی سمت چپ را به طرف بیرون برگردانید.

14. مانند ورق زدن کتاب لایه کاغذ سمت چپ را روی سمت راست برگردانید.

15. در نتیجه تصویری مانند شکل مقابل خواهید داشت. کاغذ را صاف کنید

16. کاغذ را خیلی شل در دست بگیرید و از سوراخ کوچکی که در انتهای آن قرار دارد به آرامی بدمید. کاغذ خود به خود باد کرده و شکل ماهی می شود.


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۱ ، ۱۵:۳۸
طاهره یگانه

 

 

 
 
 


۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۱ ، ۱۴:۲۲
طاهره یگانه