مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

قلمه

شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۱، ۰۹:۰۰ ب.ظ

با استفاده از گلهای زینتی محیطی بسیار زیبا و فرح بخش برای فضای کلاس و یا مدرسه درست کنید برای اینکار باید از گل مورد نظرتان که  رشد فصل گذشته خوبی داشته باشد و عاری از آفت و بیماری باشد قلمه تهیه کنید. از گیاهان مختلف ، ‌قلمه های گوناگونی تهیه می شود ،‌شاخه دوساله ،‌یکساله ،‌قلمه سبز و حتی قلمه برگ . که اصول کلی قلمه گیری در همه آنها یکسان است. شاخه مناسب را از پایه مادری جدا می کنیم که بایستی سالم عاری از آفت و بیماری و زخم بوده ، ‌فاصله میانگره های یکسان باشد و رنگ پوست براقی داشته باشد .  بهتر است قطر قلمه  7 تا 12 میلیمتر باشد و بری برشها از یک قیچی تیز استفاده کنیم تا برشها سریع زده شود و شاخه لهیده نشود . رای آغاز فعالیت بهتر گیاه ، لازم است برش پایینی نیم سانتیمتر پایین تر از یک جوانه قوی باشد ،‌ برش به صورت اریب زده شود تا سطح تماس بیتشری بین شاخه و بستر کاشت ایجاد شود و سر و ته قلمه به آسانی قابل تشخیص باشد و هنگام فرو کردن در بستر کاشت ،‌ به آسانی فرو رود . طول قلمه 10 تا 15 سانتیمتر بوده و برش بالایی را از فاصله میانگره دو سانتیمتر بالای آخرین جوانه می زنیم . معمولا این قلمه را تا ظهور ریشه درون آب نگهداری می کنند. اما می توان از بستر نرمی مانند ماسه بادی نیز استفاده کرد. بعد از رشد کافی ریشه و برگها ،‌لازم است تا قلمه ریشه دار شده به گلدان مناسب جابه جا شود . باید مراقبت کرد تا ریشه ها حین جا به جایی کنده نشوند و برای کم شدن تنش جابه جایی ، تا یک ماه گلدان در محیط مناسبی نگهداری شود و بعد به محل مورد نظر جابه جا شده و یا در زمین کاشته شود.

معمولا این قلمه را تا ظهور ریشه درون آب نگهداری می کنند. اما می توان از بستر نرمی مانند ماسه بادی نیز استفاده کرد. بعد از رشد کافی ریشه و برگها ،‌لازم است تا قلمه ریشه دار شده به گلدان مناسب جابه جا شود . باید مراقبت کرد تا ریشه ها حین جا به جایی کنده نشوند و برای کم شدن تنش جابه جایی ، تا یک ماه گلدان در محیط مناسبی نگهداری شود و بعد به محل مورد نظر جابه جا شده و یا در زمین کاشته شود.




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۱/۲۶
طاهره یگانه

قلمه

نظرات  (۳)

سلام دوست عزیز خسته نباشی عالیه
سلام

تصاویر زیبایی است.

علم و هنر و سلیقه

با چند تصویر از هنر های بومی و محلی به روزم.
سلام خانم یگانه
یادم نمی ره حدو6سال پیش
هفته آخر اسفند به بچه ها گفتم جوجه بیارید نمره بگیرید
چه غوغایی شد سرکلاس حرفه
صدای جوجه ها کل مدرسه را گرفته بود
اما هفته آخر بود و.....
گفتم بعداز تعطیلات اینها رو بزرگ کنید
دوباره بیاورید
نمره بگیرید
((البته حاشیه شهر اهواز بود واین امکان وجودداشت))
ای کاش فیلم اون موقع بود
که ببینی
مدرسه بعداز تعطیلات
که تقریبا25تا21بود
به چه گندی کشیده شد
صدای مرغ وخروس
بوی گند کلاسها
داد وبیداد معلمهای دیگه
واز همه بدتر اونروز من به مدرسه نیامدم
وبچه ها هم هیچوقت مرغ وخروسهاشون رو به مدرسه نیاوردند
چون بعضی معلمها به خاطر بی نظمی تنبیهشون کرده بودند




بچه ها معمولا شور و شعف زیادی برای کاربرد یادگیری هایشان در زندگی دارند جالب بود ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی