مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

بعد از عملیات والفجر 8 و در زمانی که هنوز «پل بعثت» احداث نشده بود، نیروهای مستقر در منطقه «فاو» نیازمند پشتیبانی و تدارکات بودند. غذا، سوخت و مهمات برای آنها حیاتی بود. در اثر بمباران های مکرر شیمیایی، آب سالم در فاو پیدا نمی شد و جبهه فاو به جبهه سختی تبدیل شده بود. پشت رزمندگان خط مقدم، رودخانه خروشان اروند رود با عرض حدود 900 متر بود. انجام تدارکات سنگین با قایق، بسیار سخت و کند بود. یک تراکتور بدون چرخ روی یک قطعه پل شناور نصب شد و یک سیستم بکسل که در دو طرف اروند محکم شده بود . به رینگ چرخ این تراکتور متصل بود . روی این خضر ها همه چیز قابل جابه جایی بود حتی تانک و کامیون های پر از بار .


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۵ ، ۱۹:۴۷
طاهره یگانه

در سر پیچ ها و جاده های ناهموار (یا وقتی که چرخ ها در گِل یا برف گیر می کند ) چرخ های سمت چپ و سمت راست اتومبیل مسافت های متفاوتی را طی می کند . اگر این چنین نبود یعنی چرخ ها دوران مساوی داشتند یکی از چرخ ها ( چرخی که مسافت کمتری را طی می کند ) در روی جاده سر می خورد تا هماهنگی لازم در چرخ ها ایجاد شود که در این حالت خطرات و خسارت های زیاد به اتومبیل وارد می شد مانند سائیدگی لاستیک ها افزایش می یابد و در سرعت های زیاد خطر انحراف اتومبیل زیاد است . برای رهایی از دست چنین مشکلاتی نیاز به مکانیزم است که بتواند دوران چرخ ها متناسب با مسیری را که طی می کند تنظیم کند این مکانیزم دیفرانسیل خواهد بود .

 

 

قسمت های یک دیفرانسیل ساده :دنده پنیون ،دنده کرانویل ، هوزینگ ، دنده های هرز گرد ، دنده های پولوس.

دیفرانسیل بخشی از سیستم انتقال قدرت خودرو است و آخرین قسمتی در این بخش است که روی جریان نیرو و گشتاور تاثیر می گذارد که 3 وظیفه ی مهم هم بر عهده دارد:

تامین کاهش سرعت نهایی و افزایش گشتاور بین محور محرک و میل پولوس ها از طریق کرانویل و پنیون

تامین عمل دیفرانسیل در سر پیچ ها به طوری که یک چرخ بتواند با سرعتی متفاوت با چرخ دیگر بچرخد.

به جز خودروهای با موتور عرضی که بدون گاردان هستند در سایر خودرو ها جهت چرخش نیروی خروجی جعبه دنده را 90 درجه تغییر جهت می دهد.




مدت زمان: 4 دقیقه 39 ثانیه 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۵ ، ۱۹:۴۳
طاهره یگانه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۵ ، ۲۲:۴۰
طاهره یگانه

برای دانلود فرم بازدید اینجاکلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۹۵ ، ۱۵:۳۱
طاهره یگانه

برای تهیه این مدار می توان از نقشه های زیر استفاده کرد مدار آزمایش ترانزیستور را در نظر بگیرید کافی است به جای مقاومت متغیر از یک LDR استفاده کنید. مقاومت LDR  در تاریکی زیاد است بنابراین دیود و ترانزیستور خاموش می شوند. اگر دستتان را آرام آرام روی LDR  بگذارید دیود کم نور می شود تا زمانی که در تاریکی کامل خاموش شود. 

از روش دیگری نیز برای بستن مدار می توانید استفاده کنید که  هر دو نقشه را می توانید مشاهده کنید.

وسایل لازم:
1. ترانزیستور BC107
2. دیود نورانی
3. مقاومت LDR
4. باتری قلمی 1.5 ولتی با جای مخصوص
برای تشخیص پایه ی امیتر از زایده ای که کنار این پایه قرار دارد استفاده میکنیم در اکثر موارد پایه ی کلکتور در چپ ترین سمت امیتر قرار دارد. امیتر به عنوان گیرنده جریان به باتری وصل می شود و کلکتور به دیود که همان مصرف کننده می باشد. چون ترانزیستور فقط مقدار معینی از حداقل جریان را از خود عبور می دهد اگر این مقدار کمتر شود ترانزیستور خاموش می شود و دیود را نیز خاموش می کند. با تغییر مقدار مقاومت در این مورد با کاهش نور مقدار مقاومت زیاد می شود و می بینیم وقتی که جریان از حداقل کمتر می شود ترانزیستور و به دنبال آن دیود خاموش می شود.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۹۵ ، ۱۵:۱۹
طاهره یگانه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۵ ، ۱۲:۲۸
طاهره یگانه

برای دریافت شیوه نامه روز کارگاه  اینجا کیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۵ ، ۱۲:۲۳
طاهره یگانه