مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

مدار تشخیص روز و شب

يكشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۱۹ ب.ظ

برای تهیه این مدار می توان از نقشه های زیر استفاده کرد مدار آزمایش ترانزیستور را در نظر بگیرید کافی است به جای مقاومت متغیر از یک LDR استفاده کنید. مقاومت LDR  در تاریکی زیاد است بنابراین دیود و ترانزیستور خاموش می شوند. اگر دستتان را آرام آرام روی LDR  بگذارید دیود کم نور می شود تا زمانی که در تاریکی کامل خاموش شود. 

از روش دیگری نیز برای بستن مدار می توانید استفاده کنید که  هر دو نقشه را می توانید مشاهده کنید.

وسایل لازم:
1. ترانزیستور BC107
2. دیود نورانی
3. مقاومت LDR
4. باتری قلمی 1.5 ولتی با جای مخصوص
برای تشخیص پایه ی امیتر از زایده ای که کنار این پایه قرار دارد استفاده میکنیم در اکثر موارد پایه ی کلکتور در چپ ترین سمت امیتر قرار دارد. امیتر به عنوان گیرنده جریان به باتری وصل می شود و کلکتور به دیود که همان مصرف کننده می باشد. چون ترانزیستور فقط مقدار معینی از حداقل جریان را از خود عبور می دهد اگر این مقدار کمتر شود ترانزیستور خاموش می شود و دیود را نیز خاموش می کند. با تغییر مقدار مقاومت در این مورد با کاهش نور مقدار مقاومت زیاد می شود و می بینیم وقتی که جریان از حداقل کمتر می شود ترانزیستور و به دنبال آن دیود خاموش می شود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۷
طاهره یگانه

نظرات  (۱)

خوب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی