مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

انواع تفکر

چهارشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ۰۵:۲۶ ق.ظ

تفکر دارای انواع مختلف بوده و در انسان همیشه به یک صورت انجام نمی پذیرد. بدین سبب شناخت انواع آنها معلم را کمک میکند تا دریابد که در کلاس درس از چه نوع تفکری در پرورش اندیشه ی دانش آموزان استفاده کند. تفکر ممکن است به صورتهای زیر صورت پذیرد:

1. تداعی آزاد: تفکری که فرد هیچگونه کنترلی برآن نداشته و از هر گونه قید خارجی آزاد بوده و تقریبا تحت تاثیر حالات درونی وی قرار دارد. به بیان دیگر، در این نوع تفکر، مفاهیم و معانی، به هر نحو که اراده کنند در ذهن فعال شده و با هم ترکیب گشته و کنترل آنها از دست فرد خارج است.

2. خیالبافی: تفکری است که در آن شخص افکاری را دنبال میکند که با واقعیات زندگی سر و کار نداشته و به عالم خارج هم ارتباطی ندارد. در خیالبافی گر چه ممکن است هدف و جهتی هم وجود داشته باشد، اما چنین اهدافی غالبا غیر قابل دسترسی هستند. از ویژگیهای قابل ذکر خیالبافی، تغییر در توجه می باشد. بدین نحو که توجه فرد به جای آنکه بر روی یک وظیفه فیزیکی یا روانی مشخص تمرکز یابد، بیشتر به افکار و تصوراتی معطوف می گردد که سرچشمه ی آنها حافظه می باشد.

3. تفکر عملی: تفکری است که اغلب در مسائل ساده روزمره مانند تفکر در خصوص اینکه چگونه فعالیتهای یک روز خود را سروسامان داده و یا فعالیت ویژه ای را به طور عادی انجام دهیم، رخ می دهد.

4. تفکر خلاق: تفکری است که در آن فرد به حل مشکلات سخت و به ظاهر حل نشدنی پرداخته و یا اینکه برای مسائل حل نشده گذشته راه حلهای تازه ای می یابد. معمولا این نوع تفکر به ابداع و اختراع منجر گشته و نتیجه آن نوآوریهای علمی، هنری، کشاورزی، صنعتی و همچنین پیدا کردن بینشهای جدید در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی می باشد.

داشتن تفکر خلاق و گرایش به خلاقیت، از بارزترین تواناییهای شناختی انسان به شمار می روند و ارزشمندترین هدف تربیتی در هر جامعه همان پرورش خلاقیت به حساب می آید. از آنجا که تربیت خلاقیت در هر جامعه ارتباط تگاتنگی با پیشرفتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، لذا ضروری است که در تدریس به این امر مهم، توجه خاص از طرف معلمین ابراز گردد.

در بررسی و مطالعه ساخت تفکر و فعالیت ذهن، به تحلیل سه جنبه اقدام شده: 1. احساس، 2. حافظه و 3. تخیل. اگر فرآیند تفکر، حول و حوش یادآوری و جمع آوری معلومات گذشته باشد، اندیشه تحت تاثیر عمل حافظه قرار دارد. ار فرد در حال تفکر، حین یادآوری معلومات و مفاهیم گذشته در عالم رویا و خیال نیز سفر کند، فکر او در میان حافظه و تخیل در حرکت خواهد بود.

نکته ای که مربیان و معلمان بایستی در فرآیند پرورش تفکر دانش آموزان، مورد توجه قرار دهند این است که نباید موقعیت یکسانی را برای ایجاد و پرورش تفکر، به همه تحمیل نمایند، بلکه بر عکس باید آنها را آزاد بگذارند تا خود موقعیت کار خویش را شخصا انتخاب کنند، خصوصا آن معلمانی که صمیمانه مایلند که دانش آموزان را به فعالیت های فکری تشویق کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۵/۲۶
طاهره یگانه

نظرات  (۱۱)

سلام. التماس دعا.موفق باشی
سلام
من هیچ نظری رو حذف نمی کنم
نمیدونم شاید اشکال از ...............که تمام نظرات تایید شده رو نشون نمیده
خواهش می کنم عشیشم
خدا نکنه شرمنده باشی دشمنت شرمنده
سلامی به گرمی آفتاب بیستون
همکار گرامی مطلب جالبی بود با اجازه شما ازش استفاده میکنم تا منباب زکاتالعلمه نشرهو عملی گردد.ممنون از سری که به این حقیر زدید.مثل همیشه موفق باشید.
۲۷ مرداد ۹۰ ، ۱۸:۱۵ حرفه وفن لالی
سلام
سلام عزیزم
جالب بود استفاده کردم.
شنیدی که هرکه از دیده برفت از دل نیز برود.
۳۱ مرداد ۹۰ ، ۰۹:۴۱ میناب تکنیک


سلام

مطلب خوبی بود.




سلام چرا ناراحتی؟!
۰۴ شهریور ۹۰ ، ۰۷:۵۶ حرفه وفن سارویه
سلام
طاعات قبول
سربلند باشید
سلام
طاعات و عباداتتون قبول
موفق باشید
سلام دوست عزیز
پیشا پیش فرا رسیدن عید سعید فطر را تبریک می گویم. امیدوارم طاعات و عبادات شما مقبول درگاه احدیت قرار گرفته باشد.
همزمان با عید فطر گلچینی از آهنگهای شاد محلی اقوام مختلف ایرانی ( لکی – لری – کردی – ترکی – کرمانجی – خراسانی- لری بختیاری و ....) همراه با متن و ترجمه فارسی را می توانید از وبلاگ عشق معلمی دانلود کنید و لذت ببرید.
شادی شما دوست فهیم انگیزه اصلی این کار بوده است.
وعده ی ما روز عید فطر
۱۸ آبان ۹۰ ، ۱۰:۰۸ رقیه سلطانزاده
چند بار وبلاگتون رو دیدم متوجه مدرسه حرفه وفن نشدم مطالب جالبی داره همه خاطره های وقتی که معلممون بودید برام زنده شد براتون آرزوی سلامتی وموفقیت دارم



سلام خانوم کاش خودتو بیشتر معرفی میکردی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی