مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

عوامل موثر در انتخاب شغل

شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۴:۲۲ ق.ظ
انتخاب شغل فرآیند پیچیده ای است که عوامل بسیاری در آن دخالت دارند. دسته ای از عوامل موثر در انتخاب شغل به خود فرد مربوط می شوند که از آن جمله می توان وضع جسمانی، استعداد، و رغبت را نام برد. دسته دیگر، عوامل محیطی و بازار مشاغل را شامل می گردد. شناخت دقیق و عمیق این عوامل ، مراجع را در انتخاب شغلی مناسب یاری می دهد. هر چه فرد، اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری درباره‌ی خصوصیات خود و فرصت ها و موارد انتخاب داشته باشد،‌ انتخاب مناسب‌تری را انجام خواهد داد. عوامل موثر در انتخاب شغل عبارتند از:1- وضع جسمانی: هر شغل به خصوصیت جسمی مشخص نیاز دارد و شاغل در آن شغل باید حائز آن خصوصیات و شرایط باشد. در بعضی مشاغل به جثه بزرگ و قوی نیاز مبرم وجود دارد، در حالیکه در برخی مشاغل ممکن است جثه عظیم مانع از انجام وظایف محوله گردد. همچنین انجام برخی مشاغل ایجاب می‌کند که دست و پاها و سایر اعضای فرد کاملا سالم باشند، در حالی که برای انجام بعضی مشاغل ممکن است فقدان دست و پا و سایر اعضاء مشکلی را بوجود نیاورد.

2- استعداد: استعداد به معنی مهیا شدن، آمادگی، و توانائی انجام کاری را داشتن است. استعداد عبارت است از توانائی فطری فرد که به امر یادگیری کمک می کند و آن را تسریع می‌نماید. بدین معنی که استعداد نحوه و میزان یادگیری فرد را در زمینه‌های گوناگون در آینده پیش‌بینی می کند. فردی که در زمینه خاص استعداد دارد، از تجربیات خود در آن مورد بهره بیشتری می برد. استعداد به دو طبقه عام و خاص تقسیم می گردد. آزمون های تعیین کننده استعدادهای کلامی و عددی، گاهی به آزمون‌های سنجش توانائی ذهنی نیز معروفند. ابعاد استعدا متفاوت است و تا یکصد و بیست بعد برای آن شناخته شده است. به عقیده اسپیرمن تمام رفتارهای انسان از یک عامل کلی ناشی می‌شود که آنرا عامل عمومی می‌نامد. وی به عمامل خصوصی نیز اشاره می‌کند که همان استعدادهای خاص است. بعدها ترستون اعلام کرد که استعداد از عوامل متعددی نظیر درک کلامی و روابط اعداد، تجسم فضائی، سرعت انتقال، روانی کلام، قدرت حافظه، و استنباط تشکیل شده است. ورنون معتقد است استعداد ابعاد گروهی و تسلسلی دارد که در سطوح بالا عوامل عمومی و در سطوح پائین عوامل خصوصی قرار می‌گیرند. این دیدگاه اساس تهیه آزمون استعداد تشخیصی، آزمون استعداد عمومی، و آزمون طبقه‌بندی استعداد فلاناگان قرار گرفت. استعدادهای خاص به انواع متعددی تقسیم می شوند. 1) استعداد مکانیکی که فعالیت‌های حرکتی و ادراکی و عوامل موثر در ادراک فضائی- استعداد تصور اشیاء در دو و سه بعد- را شامل می‌گردد. استعداد مکانیکی سه جزء عمده استعداد درک روابط مکانیکی و ادراک فضائی و تخیلی، استعداد دستکاری و مهارت دست و انگشتان، و استعدادهای حرکتی قدرت و سرعت دارد.2) استعداد هنری که از طریق رسم و نقاشی سنجیده می‌شود.3) استعداد منشی‌گری که ترکیبی از انواع استعدادهاست. سرعت و دقت و مشاهده اعداد و سمبولها و خلاصه نویسی از عوامل مهم استعدا منشی گری هستند.4) استعداد کلامی که شامل درک و بیان مطالب و قدرت انتقال آنهاست. معلمان و نویسندگان و خبرنگاران از این استعداد باید برخوردار باشند.

3- رغبت: رغبت به معنی میل داشتن و خواستن و آرزوی چیزی از روی میل است. همچنین احساس خوشایند و یا تمایل و کنجکاوی نسبت به چیزی یا موضوعی رغبت نامیده می‌شود. رغبت انگیزه مهمی برای تلاش و حرکت انسان بحساب می‌آید و در آموزش و پرورش عامل مهمی تلقی می گردد. می‌توان گفت رغبت احساسی است که با میل و توجه زیاد نسبت به چیزی همراه باشد و دوست داشتنی‌ها و ترجیح‌های انسان را در لحظه معینی از زمان شامل می‌شود. رغبت زمانی وجود دارد که انسان چیزی را دوست می‌دارد، آن را مورد توجه قرار می‌دهد، درباره آن می‌اندیشد، و سرانجام از آن لذت می‌برد. برای انتخاب شغل مناسب باید به فرد کمک شود تا رغبتش را بشناسد و بداند که چه مشاغلی را دوست دارد و از چه مشاغلی خوشش نمی‌آید. . رغبت ها به چهار نوع تقسیم می‌شوند:1) رغبت‌های بیان شده که از طریق خود فرد به طور شفاهی بیان می شوند. این نوع رغبت ها در جوانان و نوجوانان تغییر پذیرند.2) رغبت نمایان شده که به صورت یک عمل یا فعالیت ظاهر می‌شود. در این مورد فرد اکثر اوقات خود را به انجام آن عمل نظیر بازی والیبال، حل مسائل ریاضی، مطالعه کتابهای ادبی، و یا کار با دستگاههای برقی می گذراند.3) رغبت آزمون شده را می توان با بهره‌گیری از سیاهه‌های متعدد رغبت سنج شناخت و در راهنمایی شغلی از آن استفاده کرد.4) رغبت فهرست شده را می‌توان از طریق پاسخگوئی فرد به جدولی از مشاغل و یا تهیه فهرستی از مشاغل گوناگون توسط او مشخص کرد.

مشکلات انتخاب شغل:

اشتغال اساسی‌ترین رکن زندگی است و پیشرفت هر جامعه به نحوه‌ اشتغال افراد بستگی دارد. در هر جامعه با توجه به امکانات مادی و نیروی انسانی، به برنامه‌ریزی شغلی مشخص که تامین کننده رشد اقتصادی- اجتماعی و رفاه افراد باشد اقدام می‌گردد. در هر جامعه باید فرصت انتخاب شغل برای همه افراد فراهم آید.

انتخاب شغل نزد افراد و جوامع مختلف با مشکلات گوناگون مواجه است. گاهی افراد توانائی و یا رغبت لازم برای احراز شغل ندارند و زمانی جامعه امکانات کافی برای احراز برخی مشاغل را در اختیار فرد قرار نمی دهد. لذا باید عملا̋ مشکلات انتخاب شغل برای هر فرد به صورت فردی مورد بررسی قرار گیرد. برخی مشکلات انتخاب شغل به خود مربوط می‌شوند و گروه دیگری از مشکلات زائیده اجتماع هستند
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۲/۰۴
طاهره یگانه

نظرات  (۲)

سلام خدا قوت
سلام خانم یگانه
جدا و واقعا وبلاگ ما از طرف شما به خیلی جاهای دیگر معرفی شد و اولین وبلاگی که باعث پیشرفت کار ما گردید شما بودین

بعدش متوجه شدم اسم وبلاگ شما در لیست پیوندهای روزانه در قسمت آرشیو قرار گرفته
تصمیم گرفتیم در ابتدایی ترین قسمت قرار گیرد
باز هم متشکریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی