مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

لجبازی

شنبه, ۵ تیر ۱۳۸۹، ۰۷:۰۲ ق.ظ

لجبازی یکی از رفتارهای ناسازگارانه است که ضمن آن فرد بر روی عقیده خود پافشاری کرده و به مخالفت با دیگران می پردازد. اما لجبازی از چه سنی آغاز می شود؟
لجبازی از حدود یک سالگی شروع می شود و بتدریج شدت می گیرد و در حدود ۳ سالگی به اوج خود می رسد. پس از این دوره، فقط گاهی اتفاق می افتد.لجبازی به صورت سرپیچی از درخواستهایی که حتی ممکن است مورد علاقه کودک باشد، سرپیچی از دستور دیگران، آسیب رساندن به خود، گریه کردن، فریاد کشیدن، ناسزا گفتن، خودداری از غذا خوردن و شکستن وسایل بروز می کند.
● درمان لجبازی
۱- از آنجا که لجبازی کودکان جزو اختلالهای رشدی است، سعی شود رفتار لجوجانه را تعدیل و رفتار مناسب کودک را تقویت کنیم و از انجام هر گونه واکنش در برابر رفتار لجوجانه خودداری نماییم.
۲- استفاده از واژه های مثبت و پاداشهای شفاهی(تحسین، لبخند و...) اثر بخشی خوبی در درمان لجاجت کودکان دارد. به نظر می رسد تحسین و ستایش تلقینی در این مورد اثر بخش باشد.
۳- به کودک توجه کامل داشته باشید. اگر می خواهید به حرفهای شما گوش کند، اول شما باید به حرفهای او خوب گوش کنید. هنگامی او با شما صحبت می کند، خود را مشغول انجام دادن کاری نکنید. اگر واقعاً نمی توانید به حرفهای او گوش کنید، برایش توضیح دهید.
۴- اجازه بدهید کودکان خودشان کارهای خود را انجام دهند. اگر در کاری ناتوان هستند، به آنها آموزش و فرصت دهید و آنها را مجبور به عجله و شتاب نکنید.
۵- کودکان خود را محدود نسازید و از دخالت بی مورد در کارهای آنها پرهیز کنید. بگذارید خودشان تصمیم بگیرند.
۶- هیچ گاه به خاطر لجبازی فرزندتان، با او لج نکنید و از تحقیر، تنبیه و سرزنش او خودداری نمایید.
۷- از آسیب رساندن کودک به خود جلوگیری کنید. هر گاه کودک برای رسیدن به هدف لجبازانه خود قصد آسیب به خود را دارد، با خونسردی او را به انجام کار دیگری تشویق و او را آرام کنید.
۸- هیچ وقت از روشهای منفی مانند فریاد زدن، تهدید کردن، دروغ گفتن و... برای مقابله با لجبازی کودکان استفاده نکنید.

منبع: بازیاب

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۴/۰۵
طاهره یگانه

نظرات  (۴)

سلام . واقعا وبلاگت محشره . بی نظیره . یکیه . خسته نباشی . من که از همه مطالبش استفاده کردم و لذت بردم .البته جای بهتر شدنم داره و بازم خسته نباشی
در ضمن باعث افتخار و سربلندیه منه که منو با اسم پر بازدید ترین وبلاگ ایران یا جاده ی متروک لینکم کنی و هر از گاهی به وبلاگم سر بزنی و راجبه مطالبش نظر بدی . ممنون . مرسی
منتظرتما...
افتخار وبلاگ من:معرفی در برنامه ی شباهنگ صدای آمریکا به عنوان یکی از وبلاگ های برتر و با حال و یه چیز خیلی مهم تر اونم اینکه وبلاگ من از سال 81 کارش رو شروع کرده و اینم خودش یه افتخاره بزرگییه
۰۵ تیر ۸۹ ، ۰۸:۲۸ میناب تکنیک
سلام

مطلب جالب و بدرد بخوری بود.

ممنونم . استفاده کردم.
۰۵ تیر ۸۹ ، ۱۳:۲۱ حرفه وفن سارویه
سلام
مثل همیشه پر محتوا .خسته نباشید
۰۵ تیر ۸۹ ، ۱۶:۳۰ دنیای حرفه و فن
سلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی