مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

برنامه ریزی برای تدریس بهتر

سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۸۹، ۰۱:۵۰ ق.ظ

ما در زندگی با مسایل مختلفی روبه‌رو هستیم. وقتی که با یک مساله با موقعیت چند بعدی مواجه می‌شویم نمی‌پرسیم چه بخشی ریاضی، چه بخشی علوم،‌چه بخشی تاریخ و... است. بلکه سعی می‌کنیم برای حل ان مساله و گذر از یک موقعیت مبهم از منابع مختلف دانش و مهارت لازم را به دست آوریم. اگر بخواهیم آمادگی و صلاحیت تربیتی لازم برای مواجهه با مسایل زندگی در افراد به وجود آید نباید برنامه‌ها به طور مجزا سازمان یابند. تا کنون از خود پرسیده‌اید: درس‌حرفه و فن که یک درس کاملا کاربردی است از لحاظ افقی چه ارتباطی با سایر دروس دوره‌ی راهنمایی دارد؟ و ما چه مقدار توانسته‌ایم در فهم ارتباط دروس به دانش آموزمان کمک کنیم؟

علم را می‌توان ساختاری از مفاهیم اساسی مشترک دانست، که یک چهارچوب مفهومی واحدی را به وجود میاورد. اغلب پیشرفتهای غیرمنتظره در تحقیق موقعی اتفاق می‌افتد که دانشمندان خلاق شیوه‌ی تفکر و تحقیق یک رشته را در بررسی مسایل رشته دیگر مورد استفاده قرار می‌دهند. تدریس به صورت تلفیقی انتقال یادگیری را تقویت می‌کند. زیرا که فراگیر تشابهات مفاهیم، اصول و استراتژی‌ها بهتر از حالتی که رشته‌ها به صورت جدا از هم تدریس می‌شوند یاد میگیرد. ارتباط دادن تلاشی است که در آن دو درس یا بیشتر با یکدیگر هماهنگ و مرتبط می‌شوند.

با یک نگاه اجمالی به درس حرفه‌و فن سه پایه متوجه می‌شویم که برای یادگیری بعضی واحدها دانش‌آموزان نیاز به یک زمینه‌ی ذهنی از دروس دیگر دارند: به عنوان مثال برای یادگیری عمیق واحد برق آشنایی با بعضی مفاهیم در درس علوم لازم و ضروری است. یا برای انجام بعضی از محاسبات واحد ساختمان مسلط شدن در قسمتی از درس ریاضی بسیار واجب می‌نماید. موضوع مورد بحث در اینجا شیوه‌ی برنامه‌ریزی برای ساعات کلاس و اینکه ترجیح می‌دهیم در روزی که ما تدریس داریم دانش‌آموزان چه درس یا دروس دیگری را گرفته باشند می‌باشد؟ و همچنین برای ارتباط عمودی درس خود ما چه‌طور برنامه‌ریزی کنیم که تدریس در پایه‌های پایین تر به گونه‌ای یادآوری و تمرین و تکرار برای پایه‌های بالاتر باشد؟  برنامه‌ی زیر تا چه حد می‌تواند موثر واقع شود؟

کلاس اول حرفه و فن علوم (بحث مرتبط) هنر
کلاس دوم علوم هنر حرفه و فن همان واحد
کلاس سوم هنر حرفه و فن همان واحد علوم

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۵/۲۶
طاهره یگانه

نظرات  (۱۵)

سلام
آفرین بر دقت نظر شما.
اگر دانش آموزان هنگام تدریس واحد های حرفه فن دروس مرتبط را یادگرفته باشند و یک پیش سازماندهنده کلی در ذهنشان تشکیل شده باشد به راحتی با کمک از طرف معلم میتوانند مطالب را در محدوده ذهنی خودشان به هم ربط دهند.
اگر برنامه هفتگی به صورتی تنظیم شود که بر این مسئله اشراف داشته باشد شاید بتواند در تفکر آنها نقاط روشنی را به وجود آورد و از طرفی وقتی آنها بدانند آنچه در سطوح تحصیلی پایین تر یاد میگیرند در سالهای بعد هم به دردشان میخورد شاید درس خواندنها کمی عمیق شود.
ولی متاسفانه تا زمانی که انگیزه ادامه تحصیل در دانش آموزان به کسب نمره بالا یا حتی فقط نمره قبولی خلاصه شود خواندن درسها به صورت عمیق و ارتباط مطالب دروس مختلف به یکدیگر کمی دشوار به نظر میرسد.
مطلب خیلی خوبی بود.
التماس دعا
تو وبلاگ منا عکسای سپیده رو بذار



سلام ممنون چشم در اسرع وقت
۲۶ مرداد ۸۹ ، ۰۵:۲۱ میناب تکنیک
سلام

نکته دقیقی اشاره کرده اید.

چندین سال پیش با یه دبیر خوش فکر و آینده نگر علوم تجربی با هم بودیم و اتفاقا در یک روز با هم کار می کردیم.

ساعتهای تفریح تمام بحث ما پیرامون همین موضوع می گذشت بعضی اوقات مدیر و سایر همکارن هم می نشتند و به ما گوش می دادن و فراموش می کردن زنگ کلاس را بزنند.

من برنام دوم (علوم - هنر - حرفه و فن ) را ترجیح می دهم. البته پر واضح است که این برنامه در یک روز برای تمام کلاس قابل اجرا نیست و در ساعت دو خواه - نا خواه این برنامه عوض خواهد شد.

البته باید به این نکته هم باید توجه کرد که در تالیف کتب مقداری از توجه مولفان به این موضوع بوده است.حال تا چه اندازه ای به این هدف زسیده اند کاری ندارم.

ولی نباید صرفا به این گونه برنامه ریزی توجه کرد.

به نظر من آموزش ها باید آنچنان پایدار باشد که مثلا اگر دبیر محترم علوم تجربی دو هفته قبل مبحث اتم و الکتریسیته و انواع پیل الکتریکی را برای دانش آموزان توضیح داده آن دانش آموزان بتوانند از آن آموخته ها اکنون استفاده کند.

همچنین بتواند از مفاهیم دروس حرفه و فن نیز در سایر دروس استفاده بنمایند.

پاینده باشید.
به نام خدا
سلام طاهره جان خسته نباشید زحمت وبلاگ در اصل با خواهر زاده منه نه خودم اگه با اسم Admin اونم به انگلیسی لینک کنی ممنون میشم در ضمن خودم هم به وبلاگ سرک میکشم پس نظر فراموش نشه ممنونم عزیزم
سلام به وب سایت ما هم سر بزنید
با سلام
به نظر من درس خواندن این دوره یعنی کشک!!!
وقتی دانش آموز صفر میگیره و مدیر مجبورت می کنه نمره ی قبولی بهش بدی.انگیزه ی معلم گرفته میشه
سلام
سیستم تبادل لینک سه جانبه کاملا اتوماتیک با تمامی سایتها و وبلاگها
شما میتوانید لینک خود را به صورت خودکار در دایرکتوری ما ثبت کنید تا از مزایای تبادل لینک سه جانبه بهره مند شوید توضیحات بیشتر در مورد تبادل لینک سه جانبه در سایت آمده است
توجه: 10 سایت و یا وبلاگی که زودتر از بقیه لینک خود را در دایرکتوری ثبت کنند ما لینک آنان را در قسمت لینکهای ویژه قرار میدهیم، لینکهای ویژه همیشه در صفحه اول و بالاتر از دیگر لینکها نمایش میابد
برای ثبت لینک خود به links.epdf.ir مراجعه نمایید
باتشکر
۲۶ مرداد ۸۹ ، ۲۰:۵۵ دنیای حرفه و فن
سلام
فعلا کمی موثر است مثلا
با این که در کتاب علوم مطالبی
در مورد الکتریسته و واحدها می خوانند
انگار نه انگار... نمی توانند به سوالات پیش نیاز
پاسخ دهند. بویژه اگر تدریس این قسمت ها با
استفاده از ماکت و عکس و حتی فیلم همراه نباشد
ذهن بچه ها بعضی مفاهیم را درک نمی کنند مثل سال اولی ها...
و شاگردها خوب ها گاهی حفظ می کنند...
۲۷ مرداد ۸۹ ، ۱۱:۴۳ ناصری خواه
سلام عزیزم
خواهر گلم در بهتر شدن تدریس و یادگیری دانش آموزان برنامه ارائه شده توسط شما برنامه خوبیه خصوصا برنامه دوم.موفقیت روز افزونتان را آرزو میکنم.در پناه حق و التماس دعا در این روزهای ملکوتی
۲۸ مرداد ۸۹ ، ۰۵:۳۰ ناصری خواه
سلام عزیزم
رفتم دیدم قشنگه خدا حفظشون کنه.همون جا برات نوشتم.مرسی که به من سر زدی.
۲۸ مرداد ۸۹ ، ۰۵:۴۰ حرفه وفن سارویه
سلام
عبادات قبول
به نکته مهمی اشاره کردید ولی فرهنگ مطالعه و یادگیری ـ یاددهی هم بایدبه خوبی به دانش آموز از همان دوره ابتدایی تهفیم شود و این ارتباط افقی و عمودی بین دروس توجیه قابل قبولی داشته باشد. و ذهنیت و القای کسب نمرات بالا و رفتن به پایه بالاتر بایدتقویت شود.
۲۸ مرداد ۸۹ ، ۱۳:۴۲ حمید راحت حق(باران خدا)
سلام دوست من ..
(خانه تکانی ذهنی رمز سلامتی و بهداشت روانی)
با آرزوی ذهنی آرام و قلبی مطمئن برای شما.
منتظر حضور پر مهرتان هستم.


barane-khodaa.blogfa.com
سلام
از اینکه لینک مارا در وبلاگ خود قرار داده اید متشکریم
لطفا به آدرس links.epdf.ir مراجعه کرده و لینک وبلاگ خود را اضافه کنید
تبادل لینک خودکار است و شما خودتان میتوانید لینک خود را اضافه کنید و نیازی به اجازه مدیریت سایت ندارید و فقط کافیست لینک مارا در وبلاگ خود ثبت کنید (که شما این کار را کرده اید)
باتشکر

طاعات قبول
______________&&&____&&&
______________&&&____&&&
______________&&&____&&&
______________&&&____&&&
______________&&&____&&&
&&&&&&&______&&&____&&&
&&&&&&&______&&&____&&&
_____&&&______&&&_____&&&&&&&&&________&&&
_____&&&______&&&_____&&&&&&&&&________&&&
&&&&&&&&&&&&&&&____________&&&_________&&&
&&&&&&&&&&&&&&&____________&&&_________&&&
_______________________________&&&________&&&
______________________________&&&&&&&&&&&&&
______________________________&&&&&&&&&&&&

&&&
&&&______&&&&&______&&&&&&&
&&&______&&__&&_____&&&&&&&
&&&&&&&&&&&&&_____ &&&
__________&&&________&&&
__________&&&________&&&&&&&
____&&____&&&_______&&&&&&&
____________&&&
______________&&&
_______________&&&&
سلام خسته نباشی
بسیاربانظرت موافقم امیدوارم امسال درکنارهم بتوانیم تجربه خوبی بایکدیگرداشته باشیم وانگیزه دانش آموزان رابرای درس خواندن بالاببریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی