مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

ارزیابی پایان ترم اول

سه شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۲، ۰۴:۰۲ ب.ظ

دانش‌اموزان در گروه‌های 4 یا 5 نفره سازماندهی می‌شوند هر گروه از ابتدا پوشه کاری دارد. اعضای گروه ایده‌ها و پیشنهادات و راه حل‌های خود را نوشته و به سرگروه ارائه می‌دهند یا در حین بحث گروهی جالبترین ایده نوشته می‌شود. اولین مرحله‌ی ارزیابی از همینجا توسط اعضای گروه آغاز می‌شود و دانش‌اموز می‌فهمد که تلاش برای نمره گرفتن آغاز شده و باید اطلاعات خود را سازماندهی کند که از سایرین عقب نماند و در حین این رقابت درون گروهی احساس تعلق به همان گروه و تلاش برای موفقیت گروه نیز آغاز می‌شود معلم موقع تدریس متوجه می شود که کدام دانش‌آموز کم‌کار و کدام یک فعال است کدام ذهن منظم و کدام ذهن آشفته و باری به  هر جهت است. اما قضاوت  اصلی را به عهده دانش‌آموزان می‌گذارد تا خودآگاهی انها را نیز بسنجد بعد از تحویل پوشه‌کارها که حتما باید فعالیتی که هر دانش‌آموز انجام داده در آن ثبت شده باشد با مدرک و دلیل به قضاوت می‌نشیند و نقطه‌ضعف احتمالی هر دانش آموز را به او می گوید و نظرش را جویا می‌شود این تبادل نظرات می‌تواند کتبی باشد که دانش‌اموز به راحتی اظهار نظر کند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۰
طاهره یگانه

نظرات  (۹)

۱۰ دی ۹۲ ، ۱۷:۲۱ خانوم معلمِ کار وفناوری
سلام
خوبی؟
فرم ارزیابی رو دیدم.به نظرم که خوبه و میتونه انتظارات معلم رو به خوبی ارزیابی و نمره گذاری کنه.

پاسخ:
پاسخ:
باز هم سلام امیدوارم همینطور باشه عزیزم
سلام. من نظراتم را درباره فرم های چند بخشی قبلا در بحث با همکاران بیان کرده ام. این فرم فقط در مدارسی که تعداد دانش آموزان آن کم باشد قابل اجراست و مشکلی ندارد. به هر حال زحمت کشیده اید. البته همکاران دیگر هم اگر زمان داشته باشند و برسند واقعا این تفکیک را انجام بدهند می توانند بکار بگیرند. اما در مدارس پر جمعیت، وقت زیاد و همچنین دقت خاصی را می طلبد. راستش من که حتی با فرم های سه چهار قسمتی هم مشکل داشتم. شما حساب کنید تنها یک کلاس بنده 40 دانش آموز داشت! حتی نمی رسیدم کارهای انفرادی بچه ها را زمانی که تکمیل می شد یکی یکی نگاه کنم! بنابراین خیلی سخت گیری نمی کردم. مثلا بچه ها دو جلسه مشبک کار می کردند و همه کارشان را تمام می کردند. اینجا هر سخت گیری بیجا باعث ناراحتی دانش آموزان می شود. به هر حال حرفه ای که نیستند! بنابراین فرم های من پر از نمره 19 و 20 بود!! حتی دانش آموزان تنبل در این درس چند 20 می گرفتند که اتفاقا باعث تشویقشان برای ورود به رشته های فنی و حرفه ای می شد... در فرم شما بخش سرعت که 2 نمره دارد بنظرم باعث عجله دانش آموزان می شود. ممکن است برای مسابقات عملی در تعیین نمره نهایی هر گروه خوب باشد ولی در حالت عادی که رقابتی نیست لزومی هم ندارد. یا بخش خلاقیت که به سه بخش تقسیم شده و محاسبه نمره آن کمی سخت تر از بقیه است. البته جسارت حقیر را ببخشید... متشکرم.

پاسخ:
پاسخ:
سلام استاد بزرگوار ممنون از لطف شما و راهنماییتون. پاسخ را در کامنتی جدا ملاحظه فرمایید
پاسخ به کامنت استاد سالاری عزیز:
سلام استاد بزرگوار ممنون از لطف شما و راهنماییتون. اما کتاب جدید که ارزشیابی کتبی ندارد اجبارا باید جنبه هایی برای ارزیابی در نظر گرفته شود آن جنبه ها صرفا ذهنی نباشند تا دانش آموز مشکلات خود را بفهد بیشتر این بند ها را می توان از گزارش هایی که در پوشه کار می نویسند فهمید به نظر عوض تصحیح برگه که تنها حافظه را می سنجد خواندن این پوشه کارها کمک زیادی به دانش آموز می کند که نقطه ضعف خود را بشناسد و حتی همانطور که اشاره کردم خود را ارزیابی کنند در مورد خلاقیت هم مشخص است دانش آموزی که ایده می دهد ازکسی که ایده ی دوستانش را تکمیل می کند در سطح بالاتری قرار دارد البته حل مسئله را چون احساس کردم سنجش آن کمی مشکل است در بند جدا قرار ندادم ولی احساس می کنم در ردیف ایده دادن است در مورد سرعت هم اتفاقا اینجا راحت می توان رقابت سالم ایجاد کرد و دانش آموزی که بسیار سنگین و بی انگیزه کار می کند متوجه ساخت که باید کمی حرکاتش را سریعتر کندباز هم ممنونم
۱۱ دی ۹۲ ، ۰۷:۳۳ حرفه وفن لالی
سلام
فرم خوبی هست
خسته نباشید
ولی به نظرم برخی از نکات مانند رعایت نکات ایمنی می تونست نوشته شه

پاسخ:
پاسخ:
ممنون از نظرتون بله حق با شماست
سلام. ممنون از پاسخ خوب و منطقی شما...

پاسخ:
پاسخ:
سلام استاد من باید از شما تشکر کنم به خاطر دقت نظرتون جسارت بنده را ببخشید
سلام دوست عزیزم
دستتان درد نکنه ، فرم جالبیه ولی کاش فقط همین سه ستون در 6 ردیف باشه بعنوان مثال توانایی جسمی که 8 نمره در نظر گرفتین شامل سرعت عمل و ارائه فعالیت ، مهارتهای ذهنی شامل 4 نمره شرح مفاهیم و 4 نمره خلاقیت و برنامه ریزی و اخلاق هم نظم در گروه و حفظ احترام همگروهها که در کل 6 ردیف میشه و نمره گذاری هم تقریبا آسانتر میکنه . طبق نظر استاد سالاری در کلاسهای با تراکم بالا ( که اغلب کلاسهای ما بالاتر از 32 نفر هستند ) زیاد بودن تعداد شاخص ها
مانع تکمیل اصولی فرم ها خواهد شد . از طرفی عامل زمان را هم باید در نظر بگیریم ...
سپاس از زحمات شما همکار سخت کوش

پاسخ:
پاسخ:
سلام همکار عزیز ممنون از دقتتون ولی اینهایی که شما شمردید خودش کلی بند و اصول میشه و تعدادیشون هم یه معنی دارند مثلا کاربرد مفاهیم همان شرح مفاهیم است بدون تکیه بر حافظه به توانایی های جسمی می توان بندهایی افزود ولی ما قرار نیست تمام جنبه های ذهنی و جسمی یک دانش آموز را بسنجیم فقط جنبه هایی که به درس ما مربوط می شود در حیطه ی وظایفمان قرار دارد بعضی از جنبه ها را بهتر است به عهده ی دبیران دیگر بگذاریم مثلا شرح مفاهیم بیشتر به علوم مربوط است باز هم ممنونم
۱۲ دی ۹۲ ، ۱۷:۵۲ محمد تقی زنگانه
سلام همکار گرامی
جسارتا با فرم بازی مخالفم . چند عامل را در نظر بگیرید مثل فاکتورهایی که برشمردید و از 20 نمره ثبت کنید . خیلی خودتان و بچه ها را اذیت نکنید . ریز کردن نمره به چند ستون شما را خسته و کلافه کرده و وقت ارزشمندتان را می گیرد . سختگیری در نمره هم باعث دفع بچه ها می شه . در هر صورت دستتان درد نکند .
پاینده باشید

پاسخ:
پاسخ:
سلام همکار محترم من هم با سختگیری به شدت مخالفم ولی دانش اموزان باید نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسند و این فرم ها هم برای شناساندن این نقاط ضعف و قدرت بد نیست باز هم ممنونم
سلام و دست مریزاد
اگر بجای مسئولین آموزش و پرورش بودم از این همه فداکاری وتعهد همکارانی مانند شما از شرم ذوب میشدم .که با این همه نامهربانی ها و بی عدالتی ها اینگونه و خالصانه برای این مرزو بوم تلاش دارید.بنده به نوبه خود خاک پای همه شما همکاران ساعی و پر تلاش رو می بوسم و از اینکه همکار چون شما عزیزان هستم به خود میبالم .خواهر گرامی.به نظر من وقتی یک معلم (کارو فناوری ویا حرفه وفن)بتواند با تمامی کمبودها به دانش آموزان خود هنری را بیاموزد مصداق کلمه مولا علی (ع) است که هرکه به من کلامی آموخت به راستی من بنده اویم .خواهد بود .شاگرد همه شما آجورلو

پاسخ:
پاسخ:
سلام همکار محترم و گرامی من واقعا شرمنده شدم کاری جز وظیفه انجام ندادم ما بیشتر از همه اقشار با آینده این مملکت به طور مستقیم در تماسیم خوب و بد و زشت و زیبای آینده بیشتر از همه به ما بستگی دارد شما بزرگوارید زنده و سلامت باشید
خانم یگانه عزیز من هم فکر کنم خیلی این فرم خوب است ولی با 36 شاگرد و کمی وقت چه طور 12 بند را برای هر نفر می شود پر کرد که اکثر آن ها با مشاهده قابل اجراست؟؟؟

پاسخ:
پاسخ:
خانم معنوی جان در متن اشاره کردم که قسمت عمده ارزیابی در گروه توسط خود دانش آموزان انجام می شود نیت ما فقط نمره گذاری نیست قرار است به یک سری اهداف برسیم مانند اینکه دانش آموز بفهمد نسبت به دوست و هم گروهیش چقدر توانسته خلاقیت خود را پرورش دهد چقدر نسبت به ذهنیاتش آگاه است و...ممنون از شما همکار عزیز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی