مدرسه ی کار و فناوری

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

همیشه راه آسمان باز است پرواز را بیاموز

بایگانی
آخرین نظرات

ساخت لامپ تزیینی با دیود

شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۳:۳۵ ب.ظ

این لامپ تزیینی فقط با نی، فیبر نوری و LED ساخته شده است. شاید ظاهر لامپ وقتی که خاموش است را زیاد برایتان جالب نباشد اما وقتی که هوا تاریک میشود، این لامپ تزیینی ظاهر منحصر به فردش را نشان میدهد. ساخت این لامپ تزیینی خیلی ساده است و برایتان ارزان تمام میشود.

این لامپ تزیینی یک نیم کره است که از نی و فیبر نوری ساخته شده است. این نی‌ها از پشت و با یک تک مقوا کنار هم نگه داشته میشوند. نور پشتی هم نور یک دسته LED در رنگ‌های مختف است.

اگر تجربه زیادی در کار با فیبر نوری یا LED ندارید هم میتوانید این لامپ تزیینی را بسازید. قسمت الکترونیکی این ساختنی بسیار ساده است و فقط کافی است کار با هویه را بلد باشید. پس دست بکار شوید و ساخت لامپ تزیینی را آغاز کنید.

گام اول : وسایل و ابزار مورد نیاز

وسایل و ابزار مورد نیاز
وسایل و ابزار مورد نیاز
  • ابعاد و تعدادی که در ادامه می‌خوانید برای ساخت یک نیم کره به قطر 35.5 سانتیمتر کافی هستند. اگر می‌خواهید اندازه لامپ تزیینی را تغییر بدهید، باید ابعاد و تعداد وسایل اولیه را هم به تناسب تغییر بدهید.
  • 90 متر فیبر نوری 0.75 میلیمتری – حتماً از فیبر نوری استفاده کنید که یک سر آن نور داشته باشد. اندزه فیبر نوری هم حتماً باید 0.75 یا 0.50 میلیمتر باشد. نور نمونه‌های کوچکتر خیلی ضعیف است و اندازه‌های بزرگتر هم محکم هستند و درخشش شان بیش از حد زیاد است.
  • سه عدد LED 5 میلیمتری – از هر کدام از رنگ‌های سفید، صورتی و آبی یکی تهیه کنید. ولتاژ LED بسته به رنگ آن متفاوت است. چون این LED‌ها روی یک مدار موازی قرار می‌گیرند و باتری AA روشن میشوند و ولتاژ همه آنها بین 3.0 تا 3.7 ولت است، نیازی به مقاومت نداریم.
  • حدود 300 عدد نی پلاستیکی 22.8 سانتیمتری – نی‌ها باید نیمه شفاف باشند و اگر قابلیت خم شدن داشته باشند، بهتر است.
  • کارتن سفید – با این کارتن سازه داخلی نیم کره و محفظه مدار را می‌سازیم. هرچند کارتن از پشت نی‌ها دیده نمیشود اما بهتر است سفید باشد.
  • دو عدد باتری AA قابل شارژ یا معمولی
  • دو عدد هولدر باتری با سیم‌های سری شده – اگر هولدرها را بصورت سری بهم وصل کنید، نور لامپ تزیینی کمتر میشود که برای این ساختنی خوب است.
  • یک عدد راکر سوئیچ SPST – SPST به معنای تک قطب و تک پرتاب است.
  • سیم هوک آپ 22 – اگر از دو رنگ سیم مختلف استفاده کنید، کار ساخت مدار ساده تر میشود.
  • سیم چین و سیم لخت کن
  • قلع بدون سرب و هویه
  • چهار عدد اتصال دهنده برنجی 2.5 سانتیمتری
  • دو عدد گیره کاغذ فلزی
  • چسب برق
  • 90 سانتیمتر نخ ماهیگیری مونفیلامنت – از این نخ برای ساخت سازه داخلی و آویزان کردن لامپ استفاده می‌کنیم. این نخ را از فیبر نوری جدا نگه دارید چون کاملاً شبیه هم هستند.
  • چسب حرارتی
  • قیچی
  • کاتر
  • پرگار
  • چسب ولکرو

گام دوم : سازه داخلی را بسازید

برای نگه داشتن نی‌ها کنار هم می‌توان از وسایل مختلفی استفاده کرد یا یک سازه مقوایی ساخت. سازه ای که در تصویر می‌بینید بسیار کارآمد است و ساختنش هم خیلی طول نمی‌کشد.

ابتدا دو دایره هم مرکز روی یک تکه کارتن بکشید. قطر دایره داخلی 8.8 سانتیمتر و قطر دایره خارجی 15.2 سانتیمتر باشد. از وسط دایره‌ها یک خط بکشید تا مرکز آنها مشخص باشد. حالا حلقه ای که شکل گرفته را ببرید.

سه تای دیگر از این حلقه‌ها بسازید. دوتای آنها را از خط وسط تا کنید و روی نقطه مرکزی تراز کنید. هر سه حلقه را از خط مرکزی مثل کتاب بهم بدوزید. سوزن را با نخ ماهیگیری نخ کنید. این کارتن‌ها را طوری بهم بدوزید که حلقه‌های وسط مثل صفحه‌های کاغذ ورق بخورند. در حین دوختن ورقه‌ها به یکدیگر از گیره استفاده کنید تا کارتان ساده تر بشود.

یک سر خط مرکزی را انتخاب کنید و 30 تا 60 سانتیمتر نخ ماهیگیری به آن وصل کنید. وقتی ساخت لامپ تزیینی تمام بشود، این نخ را گره می‌زنیم تا لامپ را از دیوار آویزان کنیم.

گام سوم : نی‌ها را آماده کنید

یکی از مهمترین نکات در این مرحله از ساخت لامپ تزیینی، انتخاب چسب مناسب برای نی و فیبر نوری است. نی‌های پلاستیکی معمولاً از جنس پلی پروپیلن ساخته میشوند که با هر چسبی بهم نمی‌چسبند. چسب حرارتی یکی از استثناهاست و شما می‌توانید از این نوع چسب استفاده کنید.

بعد از اینکه چسب مناسب برای نی پلاستیکی را انتخاب کردید، باید چسب را با فیبر نوری آزمایش کنید. برخی از چسب‌ها شفافیت فیبر نوری را کاهش می‌دهند و در نتیجه نور آن را کم می‌کنند. برای آزمایش چسب و فیبر نوری، روی یک فیبر نوری کمی‌چسب بزنید تا خشک بشود و سپس آن را با یک فیبر نوری آزمایش کنید. تصویر دوم این آزمایش را نشان می‌دهد؛ روی یکی از این رشته‌ها چسب زده ایم و دیگری چسب ندارد. همانطور که می‌بینید میزان درخشش این دو خیلی متفاوت نیست. شما هم هیمن آزمایش را انجام بدهید و اگر لازم بود چسب تان را عوض کنید.

بعد از اینکه از انتخاب چسب مطمئن شدید، سراغ ساخت نی‌ها بروید. وسط یک نی را با قیچی برش بزنید و قسمت کوچکی را دست نخورده بگذارید. حالا نی را به شکل V تا کنید. فیبر نوری بردارید و آن را به قطعه‌های 14 تا 15 تقسیم کنید. داخل هر کدام از دسته‌های نی V شکل یک فیبر نوری قرار بدهید و نوک آن را 1.2 سانتیمتر بیرون بگذارید. برای ثابت کردن فیبرهای نوری روی محل برخورد آنها کمی‌چسب حرارتیبزنید.

برای ساخت سایر نی‌ها همین مراحل را تکرار کنید. برای ساخت لامپ تزیینی در این ابعاد به 300 نی یا بیشتر نیاز دارید. در حین ساخت نی‌ها دقت کنید که نوک تفنگ چسب حرارتی خیلی به فیبر نوری نزدیک نشود. تماس تفنگ باعث میشود فیبر نوری بیش از حد خم بشود.

گام چهارم : نی‌ها را به سازه داخلی وصل کنید

بعد از اینکه تعداد نی‌های مورد نیاز را ساختید، باید آنها را به سازه داخلی که با کارتن ساختید وصل کنید. بهتر است نی‌ها را به دسته‌های 50 تا 100 تایی تقسیم کنید و هر دسته را در یک نوبت به کارتن بچسبانید.

اگر شکل لامپ تزیینی در روشنایی برایتان مهم است، سعی کنید از نی‌های تک رنگ استفاده کنید. اگر از نی‌های خط دار استفاده می‌کنید، به ترکیب رنگ‌ها دقت کنید. بعد از چسباندن تعدادی از نی‌ها دست نگه دارید و شکل و ترکیب رنگ را چک کنید. در حین چسباندن نی‌ها دقت کنید که باید با نی‌ها حجمی‌شبیه نیم کره بسازید.

نی‌ها را نزدیک حلقه‌ها تراز کنید. نوک انتهای شکل V باید در دایره داخلی حلقه‌ها به پایان برسد و همه نی‌ها باید به سمت مرکز نیم کره چسبانده بشوند. روی یک طرف نی V شکل یک قطره چسب بریزید و آن را به کارتن بچسبانید. بگذارید طرف دیگر نی آویزان بماند. همین طور که نی‌ها را می‌چسبانید، طرف آزاد آن را صاف کنید. وقتی کارتن پر بشود، بقیه نی‌ها را به بازوی نی‌های متصل به کارتن وصل می‌کنیم.

همانطور که در تصاویر می‌بینید به قسمت‌های وسط نیم کره تعداد نی‌های بیشتری چسبانده میشود تا اطراف آن. این مرحله از ساخت لامپ تزیینی بیشترین زمان را میبرد و نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارد.

گام پنجم : مدار را طراحی کنید

طراحی مدار لامپ تزیینی
طراحی مدار لامپ تزیینی

در دیاگرام بالا هر سه رنگ LED را می‌بینید که بصورت موازی به منبع تغذیه – که اینجا باتری است – و سوئیچ وصل شده اند. چون این سه نوع باتری ولتاژهای متفاوت – بین 3.0 تا 3.4 ولت – دارند و منبع تغذیه ما هم 3.0 ولتی است به مقاومت نیاز نداریم. اگر LED انتخاب کرده اید که کمتر از 3.0 ولت است اما از همین منبع تغذیه استفاده می‌کنید، باید یک مقاومت با اندازه مناسب به مدار اضافه کنید.

اگر با ساخت مدارهای الکترونیکی آشنایی ندارید، توضیحات زیر را با دقت بخوانید تا اشتباهی در حین کار پیش نیاید.

در مدارهای سری، همه قطعات الکترونیکی در طول یک مسیر وصل میشوند و جریانی که از هر کدام از قطعات می‌گذرد یکسان است. ولتاژ این نوع مدار هم میانگین ولتاژی است که از هرکدام از قطعات عبور میکند. در مدار سری همه قطعات باید درست کار کنند تا کل مدار هم کار کند. اگر کوچکترین قطعه کار بیفتد، کل مدار کار نخواهد کرد.

در مدارهای موازی، قطعات الکترونیکی بصورت موازی وصل میشوند و جریانی که از هر کدام از قطعات می‌گذرد یکسان است. ولتاژ این نوع مدار هم میانگین ولتاژی است که از هرکدام از قطعات عبور میکند. به این ترتیب اگر چند منبع نور را بصورت موازی بهم وصل کنید، هر کدام مدار خودشان را دارند و حتی اگر همه لامپ‌ها بسوزند، باز هم آن لامپ سالم کار میکند.

این توضیحات دو دلیل خوب برای استفاده از روی اتصال موازی را روشن می‌کند:

1- اگر یکی از LED‌ها بسوزد، خیلی راحت مشخص میشود کدام یکی باید تعویض بشود؛
2- همه LED‌ها را می‌توانیم با دو باتری قلمی‌که برابر 3.0 ولت جریان است، روشن کنیم.

اضافه کردن سوئیچ به مدار باعث میشود بتوانید رنگ‌های لامپ تزیینی را کنترل کنید و مشخص کنید کدام LED‌ها روشن شوند. می‌توانید سوئیچ را طوری طراحی کنید که فقط سه حالت داشته باشد یا هفت حالت برای آن تعریف کنید (سفید، صورتی، آبی، سفید صورتی، سفید آبی، صورتی آبی و سفید صورتی آبی). برای اتصال سوئیچ به LED‌ها از اتصال دهنده برنجی و گیره کاغذ فلزی استفاده کرده ایم. البته شما می‌توانید همین کار را با لحیم کاری انجام بدهید.

گام ششم : مدار و محفظه آن را بسازید

با توجه به دیاگرام مدار هر کدام از قطعات را سرجایش لحیم کنید. همه قسمت‌های رسانایی که در معرض تماس با یکدیگر هستند را با چسب برق بپوشانید.
یک تک کارتن سفید به اندازه کارتنی که برای ساخت حلقه‌ها کشیدید، ببرید. همانطور که در تصاویر می‌بینید محفظه مدار یک نیم دایره است که کف آن صاف است. ابتدا دایره داخلی را ببرید و LED‌ها را طوری روی آن بچسبانید که به انتهای فیبرهای نوری برسند. در تصاویر مشخص است که چطور ترکیب رنگ هفت تایی با استفاده از سوئیچ ایجاد شده است.

برای اینکه نور LED‌ها بهتر در لامپ تزیینی پخش بشود، بهتر است روی محفظه مدار را سوراخ کنید و LED‌ها را بصورت عمودی داخل آنها قرار بدهید و آنها را از پشت به داخل محفظه بچسبانید.

همانطور که در تصاویر می‌بینید قسمت انتهای محفظه مدار صاف است. این تنها راهی است که می‌توانید سوئیچ را در دسترس نگه دارید.

برای ساخت سوئیچ رنگ بدون نیاز به لحیم کاری یک اتصال دهنده برنجی را کف کارتن و کنار راکر سوئیچ اصلی قرار بدهید. یک سر سیم لخت شده را دور پایه داخل محفظه (نقطه ای که دو پین بیرون از محفظه قرار می‌گیرند) بپیچید. دو گیره کاغذ به پین‌ها وصل کنید و آنها را سفت کنید. سپس با گیره کاغذ اندازه بگیرید که دکمه‌های آبی، صورتی و سفید کجا قرار می‌گیرند.سر منفی هر دسته از سیم‌ها را دور اتصال دهنده مربوطه بپیچید. پین‌ها را فشار بدهید تا سیم‌ها ثابت شوند. حالا چک کنید که هیچ کدام از قسمت‌های رسانای اتصال دهنده‌ها با یکدیگر تماس نداشته باشند. سر هر کدام از آنها را هم با چسب برق بپوشانید تا جدا باقی بمانند. برای درک بهتر این قسمت کار، تصاویر هر دو طرف مقوا را ببینید.

برای وصل کردن هولدرها از چسب ولکرو استفاده کنید. بعد از اینکه همه LED‌ها را سرجایشان قرار دادید، سیم را هم با چسب به محفظه مدار بچسبانید.

لبه‌های محفظه مدار را با کارتن ضخیم ترین بسازید تا مطمئن شوید به اندازه کافی سفت هستند و لامپ تزیینی روی دیوار مسطح و صاف خواهد بود.

با چسب ولکرو، نیم کره ای که با نی و فیبر نوری ساخته اید را از پشت به قسمت جلوی محفظه مدار وصل کنید. دقت کنید که LED‌ها درست وسط دایره داخلی و جایی فیبرهای نوری از نی‌ها بیرون زده اند، قرار داشته باشند.

اگر در آینده بخواهید مدار را تغییر بدهید یا LED‌ها را عوض کنید، فقط کافی است دو قسمت لامپ تزیینی را از هم جدا کنید.

لامپ تزیینی آماده است

این لامپ تزیینی زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد اما همانطور که دیدید ساخت آن بسیار ساده است. با صرف کمی‌وقت و هزینه می‌توانید یک لامپ دیواری شیک بسازید که مطمئن هستید به این سادگی‌ها نمونه مشابه آن پیدا نمی‌شود.

منبع: http://saakhtani.ir/archive/1394/07/18681

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۲
طاهره یگانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی